Az Oktatási Portál használatának tapasztalatai középiskolában
Takács Attila <takacsa@jedlik.hu>
Jedlik Ányos Gimnázium
Középiskolai oktatási portál szolgáltatások:
tárolja a mindennapi adatokat
az iskolai élet dokumentumai
az iskolai élet eseményei
az iskolai oktatással kapcsolatos információk
digitális napló
digitális órarend
digitális terembeosztás
Elõzmények
JÁG Portál
Verseny 2000
Döntõ: OPT
Az OPT tesztelése
Hardver
Szoftver
Portál
A tesztelés tapasztalatai
Diákok
Tanárok
Iskolavezetés
Szülõk
Az OPT
Testreszabása
Használhatósága
Jövõje középiskolában
Az oktatási portál víziója
A társadalom bármely tagja akár otthonából, akár munkahelyérõl, a könyvtárból, az iskolából, mobiltelefonjáról stb., ahol rendelkezik Internet hozzáféréssel, a nap bármely szakában utána járhat az õt érintõ vagy az õt érdeklõ iskolai problémának, megfelelõ jogosítványok birtokában azokba akár tevékenyen be is avatkozhat, például frissítheti saját vagy mások adatait, felhívhatja a figyelmet bizonyos problémákra vagy összefüggésekre, vagy akár utasításokat is adhat (megfelelõ pozíció esetén).
Kezdetben az oktatási portálokat a fenntartó iskolák személyre szabottan fogják létrehozni a hatékonyabb információcsere és a jobb oktatási pozíció elérése érdekében. Természetesen ez vissza fog hatni az iskolai életre és ügyvitelre is. A kezdeti nehézségek után az iskolai élet nyitottabb lesz, mivel a tanulók, tanárok, szülõk stb. könnyebben és egyszerûbben szerezhetnek információt egymásról, önmagukról, az iskolai élet eseményeirõl, a fenntartó és az oktatási irányítás elképzeléseirõl, esetleg a többi iskoláról mind horizontális, mind vertikális irányban. Másfelõl az oktatási portálba integrálódnak az iskolai adatkezelõ rendszerek, ezáltal átalakul, gördülékenyebbé válik az oktatási ügyvitel, hatékonyabbá válik a tájékoztatás.
Minden bizonnyal új elemek is megjelennek ilyenek, pl. az iskolai élet on-line fórumai, a tanárok értékelése stb.
Ezek lehetõvé teszik, hogy a kialakulóban lévõ problémák idõben a felszínre kerüljenek, ezáltal az iskolai hangulat kiegyensúlyozottabbá válhat, a tanárok, diákok, vezetés pedig gyorsabban és hatékonyabban fog tudni reagálni.
Hosszabb távon a fenntartók és végsõ soron az állami irányítás elismeri, hogy az oktatási portálok összekapcsolásával, és részleges szabályozásával könnyebben kielégítheti saját információ éhségét, naprakésszé teheti adatait a köztes lépcsõk torzító hatása nélkül. Könnyebben teljesítheti tájékoztatási kötelezettségét az egyes iskolák, tantárgyak, intézménytípusok stb. képzéseirõl, értékelésérõl, elképzeléseirõl, az oktatásra költött milliárdok felhasználásáról. Végül megvalósíthat ezen keresztül egy visszacsatolást, lehetõség szerint indirekt vagy direkt eszközökkel kezelheti a kialakulóban lévõ problémákat, az egyébként lassan reagáló oktatási rendszert dinamikusabbá, a társadalom igényeihez könnyebben alkalmazkodóvá teheti.