Az Oktatási Portál használatának tapasztalatai középiskolában

Takács Attila <takacsa@jedlik.hu>

Jedlik Ányos Gimnázium


  1. Középiskolai oktatási portál – szolgáltatások:

    1. tárolja a mindennapi adatokat

    2. az iskolai élet dokumentumai

    3. az iskolai élet eseményei

    4. az iskolai oktatással kapcsolatos információk

    5. digitális napló

    6. digitális órarend

    7. digitális terembeosztás


  1. Elõzmények

    1. JÁG Portál

    2. Verseny 2000

    3. Döntõ: OPT


  1. Az OPT tesztelése

    1. Hardver

    2. Szoftver

    3. Portál


  1. A tesztelés tapasztalatai

    1. Diákok

    2. Tanárok

    3. Iskolavezetés

    4. Szülõk


  1. Az OPT

    1. Testreszabása

    2. Használhatósága

    3. Jövõje középiskolában


Az oktatási portál víziója

A társadalom bármely tagja akár otthonából, akár munkahelyérõl, a könyvtárból, az iskolából, mobiltelefonjáról stb., ahol rendelkezik Internet hozzáféréssel, a nap bármely szakában utána járhat az õt érintõ vagy az õt érdeklõ iskolai problémának, megfelelõ jogosítványok birtokában azokba akár tevékenyen be is avatkozhat, például frissítheti saját vagy mások adatait, felhívhatja a figyelmet bizonyos problémákra vagy összefüggésekre, vagy akár utasításokat is adhat (megfelelõ pozíció esetén).

Kezdetben az oktatási portálokat a fenntartó iskolák személyre szabottan fogják létrehozni a hatékonyabb információcsere és a jobb oktatási pozíció elérése érdekében. Természetesen ez vissza fog hatni az iskolai életre és ügyvitelre is. A kezdeti nehézségek után az iskolai élet nyitottabb lesz, mivel a tanulók, tanárok, szülõk stb. könnyebben és egyszerûbben szerezhetnek információt egymásról, önmagukról, az iskolai élet eseményeirõl, a fenntartó és az oktatási irányítás elképzeléseirõl, esetleg a többi iskoláról mind horizontális, mind vertikális irányban. Másfelõl az oktatási portálba integrálódnak az iskolai adatkezelõ rendszerek, ezáltal átalakul, gördülékenyebbé válik az oktatási ügyvitel, hatékonyabbá válik a tájékoztatás.

Minden bizonnyal új elemek is megjelennek ilyenek, pl. az iskolai élet on-line fórumai, a tanárok értékelése stb.

Ezek lehetõvé teszik, hogy a kialakulóban lévõ problémák idõben a felszínre kerüljenek, ezáltal az iskolai hangulat kiegyensúlyozottabbá válhat, a tanárok, diákok, vezetés pedig gyorsabban és hatékonyabban fog tudni reagálni.

Hosszabb távon a fenntartók és végsõ soron az állami irányítás elismeri, hogy az oktatási portálok összekapcsolásával, és részleges szabályozásával könnyebben kielégítheti saját információ éhségét, naprakésszé teheti adatait a köztes lépcsõk torzító hatása nélkül. Könnyebben teljesítheti tájékoztatási kötelezettségét az egyes iskolák, tantárgyak, intézménytípusok stb. képzéseirõl, értékelésérõl, elképzeléseirõl, az oktatásra költött milliárdok felhasználásáról. Végül megvalósíthat ezen keresztül egy visszacsatolást, lehetõség szerint indirekt vagy direkt eszközökkel kezelheti a kialakulóban lévõ problémákat, az egyébként lassan reagáló oktatási rendszert dinamikusabbá, a társadalom igényeihez könnyebben alkalmazkodóvá teheti.