A digitális mûvészet elemeinek megjelenése a képzésben

Cserhátiné Vecsei Ildikó <vecsei@kfrtkf.hu>

Kölcsey Ferenc Református Tanítóképzõ Fõiskola


A modern technológia a mûvészetet is a digitális korszakba vezeti át, így a társadalomnak meg kell tanulnia elfogadnia és értékelnie ezt a mûvészeti ágat. Ez az átmenet több alapvetõ kérdést is felvet, például azt, hogy mennyire alkalmazható ez a mûvészeti ág az oktatásban. Mivel a különbözõ médiával gyors és egyre valószerûbb digitális alkotások hozhatók létre, szemtanúi lehetünk a hallgatói oldalról megnyilvánuló azon igénynek, amely ezen technikák bevezetését sürgeti az oktatásba. Akár mûvészként, mûkedvelõként, programozóként, tanítóként, hallgatóként, vagy a digitális korszak egyszerû tagjaként is módunk van arra, hogy mûalkotásokat tervezzünk és létrehozzunk.

Az elõadásban a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképzõ Fõiskolán meglévõ lehetõségekrõl kívánok beszélni. Több olyan tantárgy is van, amelyben a hallgatóknak alkalma nyílik megismerkedni a digitális mûvészet alapjaival, amely leginkább a képi megjelenítésre koncentrálódik.

A programban összegezni próbáltuk azokat az elképzeléseket, amelyek a hagyományos képalkotás és fotográfia, valamint a számítógépes képfeldolgozás elemeit kötik össze. Amellett, hogy a hallgatók alkalmazzák a különbözõ médiát, a hagyományos technológiákon és módszereken is túl kell lépniük. Az elméletet a ma használatos eszközökkel kombinálva a hallgatók úgy készítnek képeket, hogy közben a XXI. század mûvészetének válnak részeseivé.

Ez a tantárgyi program interdiszciplináris megközelítést kísérel adni a képalkotás új módszereihez, melynek során a hallgatók technikai és intellektuális szabadságot kapnak