Nemzetközi e-learning szabványok vizsgálata

Zimányi Krisztina <kzimanyi@kvif.bgf.hu>

BGF KVIFK


Az információs társadalom, mint a tudás társadalma általánossá teszi az életen át tartó tanulás szükségességét. A létrejövõ új infokommunikációs kultúra új eszközöket, formákat és módszereket teremt az életen át tartó tanuláshoz.

Az információs társadalom tudásalapú társadalom, ezért a tudásszerzés és átadás kiemelkedõ jelentõséget kap. Az új módszerek és eszközök szükségesek, melyek alkalmasak magas színtû tudás átadásra, és szervesen beépíthetõk az oktatásba.


Az oktatás, képzés, felnõttképzés egyik kiemelten fontos feladata a felkészítés az információk özönének fogadására, kezelésére. Ennek keretében magas színtû általános mûveltség, informatikai készség, a valós és a virtuális világ szétválasztásának, valamint az adott szakterületen a releváns és irreleváns információk kiválasztásának képessége kiemelten fontos. Az oktatásban meg kell jelenniük az információszerzés és használat új lehetõségeire és problémáira, a közvetítõk tevékenységére, a felhasználó befolyásolási lehetõségeire és a nem kívánt befolyás elkerülésére vonatkozó ismereteknek.


Az oktatást interaktív információszerzésnek tekintve biztosak lehetünk abban, hogy az e-mail, majd mostanában az e-business általánossá válása után az e-learning is köznapi fogalommá, technológiává válik.

Különösen a szinkron módszerekkel végzett elektronikus oktatás biztat jó eredményekkel, hiszen ezzel az eszközzel a hallgatót újra "visszahozhatjuk" a tanár, az oktató közelébe, az egyre inkább elszemélytelenedõ oktatási formák (nappali®esti®levelezõ®távoktatás) ezen hátrányait kiküszöbölve.

A felsõoktatási intézmények integrációja is indokolja, hogy a földrajzilag egymástól távol lévõ, de funkcionalitásukat megtartó karok, intézetek, egy egységes hatékonyan mûködõ informatikai rendszert hozzanak létre, amelynek integráns részét kell, hogy képezze, a távoktatási rendszer. Az új kihívásoknak megfelelve, a távoktatásnak meghatározó szerepet kell vállalni az információs társadalom megteremtésében.


A távoktatás „mûködõképességét” és elterjedésének ütemét alapjaiban meghatározza az, hogy hogyan, milyen oktatási módszerek és milyen technikai eszközök révén kívánjuk mindezt megvalósítani.

Az e-learning keretrendszerének olyan moduláris szoftver rendszernek kell lennie, amely szervesen illeszkedik a felsõoktatásban általánosan használatos felvételi rendszerhez, valamint az intézmény gazdasági rendszeréhez. Az alkalmazni kívánt modern információs és kommunikációs technika, lehetõvé teszi, mind az oktató, mind a hallgató számára mindazon adatoknak szolgáltatásoknak az elérését, amelyre azoknak jogosultságuk van. A moduloknak jól elkülöníthetõ önálló funkcionalitással kell rendelkezniük.


Elõadásomban szeretnék kitérni az Internetes technológiák szabványain alapuló e-learning megoldások, egyes keretrendszerek összehasonítására, melynek alapjául a nemzetközi szabványok szolgálnak.