Könyvtárak együttműködésen alapuló online referensz szolgáltatás és Internetes tartalomszolgáltatás: a Magyar Könytárak Internetes Tájékoztató Szolgáltatása, a LibInfO
1 A MIT-HOL-tól a LibInfO-ig
1.1 Előzmények
A könyvtárak és könyvtárosok illetve a hozzájuk csatlakozó magánszemélyek önkéntes és együttműködésén alapuló online tájékoztató szolgáltatás megtervezése és kialakítása az 1999-es Networkshop konferencián kezdődött a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Elektronikus Könyvtári Szekciójának keretében.
A közös szolgáltatás tervének elkészülte után a KATALIST levelezőlistáján felhívás jelent meg, melyben tagokat toboroztak a részletes működés kidolgozásához, illetve a szolgáltatás működtetéséhez.
A MIT-HOL szolgáltatás összefogója a Magyar Elektronikus Könyvtár lett; Moldován István és Drótos László tevékenyen vett részt mind a technikai mind a tartalmi feladatok elvégzésében. A szolgáltatás weboldala szintén a Magyar Elektronikus Könyvtár oldalain kapott helyet.
1.2 A MIT-HOL intézményesülése
A Magyar Elektronikus Könyvtárnak az Országos Széchényi Könyvtárba való kerülésével felvetődött az a gondolat, hogy ez az online tájékoztatás az OSZK Tájékoztató Szolgálatához kerüljön. Ennek realizálása 2001-ben történt meg.
2001. februárjától a Tájékoztató Szolgálat néhány kollégája a kérdések válaszolásában vett részt. Ennek célja az volt, hogy megismerkedjenek a rendszer részletes működésével, a kérdések jellegével, valamint az, hogy tapasztalatot szerezzenek, hogy javaslatot tehessenek az online tájékoztató szolgálat átvételéhez szükséges szervezeti rendszer kiépítésére/intézményesítésére, a technikai és személyi feltételek kialakítására.
Az Országos Széchényi Könyvtárban 2001. augusztus végén a szakkönyvtárak, a megyei könyvtárak képviselőinek, valamint a MIT-HOL szolgáltatásban részt vevő OSZK-dolgozók és külsősök jelenlétével megtartott értekezleten az alábbi megállapodás született:
a hazai online tájékoztató rendszer kialakítás és színvonalas működtetése konzorciumi keretek között működjön
erről az együttműködési formát korrekt szerződésekben kell szabályozni
az együttműködési megállapodás tervezetét az Országos Széchényi Könyvtár készíti el
a moderátori szerepet az Országos Széchényi Könyvtár Tájékoztató és Dokumentumellátó Főosztály Olvasó- és Tájékoztató Szolgálata vállalja
szeptember 1-től a részt vevő intézmények honlapjára illetve nyilvános Internet portálokra kikerül a szolgáltatás weboldala.
2001. október közepéig a részt vevő intézmények véleményét figyelembe véve elkészültek a Megállapodás konzorcium létrehozásáról, az Alapszerződés, a Szervezeti és Működési Szabályzat és az Etikai Kódex c. dokumentum-tervezetek, melyeket az Informatikai és Könyvtári Szövetség Megyei Könyvtári Tagozatának október 25-i ülésén a kidolgozók ismertettek. A Megyei Könyvtári Tagozat megbízta dr. Gellér Ferencnét a végleges szövegek egyeztetésével, hogy a konzorciumi szerződések mielőbbi aláírása megtörténhessen. Erre 2001. november 21-én került sor, az Országos Széchényi Könyvtárban. (A szakkönyvtárakkal és az egyetemi könyvtárakkal 2002. első negyedében tervezzük a konzorciumi szerződés aláírását.) Jelenleg a konzorciumhoz illetve a szolgáltatás működtetéséhez a 19 megyei, valamint a fővárosi és a nemzeti könyvtáron kívül 2 városi, 18 felsőoktatási, 11 szakkönyvtár (összesen tehát 52) és 4 magánszemély csatlakozott. (Hiányzó szakterületek illetve intézmények: politika, jog, pedagógia, valamint az MTA Könyvtára.)
E munkálatok során derült ki, hogy a szolgáltatás MIT-HOL címen professzionálisan nem üzemeltethető, mert már védett név (kereskedelmi szolgáltatásokra vonatkozóan). Így lett az új elnevezés közvélemény-kutatás után: LibInfO (Library Information Online) Magyar Könyvtárak Internetes Tájékoztató Szolgáltatása.
2 A LibInfO működése
Az online referensz szolgáltatás működtetője a Magyar Elektronikus Könyvtár által kiépített és alapjaiban már beüzemelt rendszer átvételével és a MEK kezdeményezésére az Országos Széchényi Könyvtár.
A LibInfO új formájában, mely a különböző könyvtárak közötti olyan osztott szolgáltatás, amelyben a részvétel hangsúlyozottan önkéntes, az OSZK által biztosított ügyeleti rendszerben működik. A szolgáltatást biztosító szerver a beérkező kérdéseket napi 24 órában fogadja. A válaszadás a könyvtárak nyitvatartási idejéhez alkalmazkodóan munkanapokon és 48 órán belüli időkorlátozással történik. (Azaz két munkanapon belül illik válaszolni!)
A moderátori (koordinátori) feladatokat az OSZK Tájékoztató és Dokumentumellátó Főosztály Olvasó-és Tájékoztató Szolgálatának munkatársai látják el, az OSZK munkarendjéhez igazodó ügyeleti rendszerben.
A moderátor feladata:
A beérkezett kérdéseket témájuk, jellegük szerint egyénre szabottan továbbítja a rendszerben résztvevő tagkönyvtáraknak.
Figyelemmel kíséri a válaszadás időpontját, de szakmailag nem ellenőrzi annak minőségét. Tehát a rendszerben dolgozó munkatársak önálló, egyéni, saját felelősséggel bíró munkát végeznek. (Természetesen egy kérdésre többféle válasz is lehetséges, azok ki is egészíthetik egymást. Így a moderátor egy-egy beérkezett emailt akár több, a témában járatos könyvtárosnak is továbbíthat.)
A válaszokat visszajuttatja a kérdezőnek, természetesen úgy, hogy az a rendszerbe is bekerüljön.
Archiválja a beérkező kérdéseket és az azokra adott válaszokat. Az OSZK az archívum ingyenes használatát minden, a rendszerhez csatlakozó könyvtár számára saját tájékoztató munkájukat is segítendő ingyenesen biztosítja, annak folyamatos építéséről gondoskodik.
A koordinátori szerep mellett az OSZK munkatársai részt vesznek elsősorban a gyűjtőkörnek megfelelő referensz munkában is, valamint az OSZK magára vállalja a számítógéprendszer (szerver) rendszeres karbantartását, felügyeletét is.
A tájékoztató munka jellegéből adódóan a LibInfO sem vállalkozik közvetlenül felhasználható anyagok elkészítésére. Cél inkább az iránymutatás, az elindulás segítése. Igyekszik a kérdezőt elvezetni azokhoz a forrásokhoz, adatbázisokhoz, ahol kérdésére immáron önmaga is megtalálja a választ. Természetesen előfordulhat, hogy közvetlenül magunk adjuk meg a konkrét választ, tesszük ezt akkor, amikor terjedelmében rövid, de a kérdező számára egyéb úton nem elérhető forrásanyagról, információról van szó.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján a LibInfO működésének elveit következőkben lehet összefoglalni:
Csak forrásanyagokkal alátámasztott, tényinformációkat, dokumentumokat szolgáltat.
Jogi és orvosi kérdéseket (a történeti jellegűeket kivéve) nem válaszol meg.
A rejtvény és kvíz jellegű kérdéseket kizárja.
Nem feladata házi feladatok, dolgozatok elkészítése.
Irodalomgyűjtés és bibliográfia készítése esetén segítséget nyújt, de nem vállalkozik azok teljes elkészítésére. (Természetesen lehetőség van a könyvtáraktól ezt fizető szolgáltatásként igénybe venni.)
Dokumentumok szolgáltatásakor (pl. versidézetek, biográfiai adatok stb.) szkenneléssel max. egy A/4-es oldalt küld el ingyenesen, csatolt fájlként. Ennél nagyobb terjedelmű dokumentumok szolgáltatását postai úton, fizetés ellenében, a lehető legrövidebb időn belül a kérdésre választ adó könyvtár biztosítja.
Idegen nyelvről fordítást csak rövid, életrajzi és lexikai adatok esetében vállal, egyébként a forrást ill. dokumentumot eredeti nyelven továbbítja a felhasználónak.
Adatvédelem alá tartozó személyes adatokat (lakcím, telefonszám stb.) hacsak azok nem nyilvánosak! nem szolgáltat.
Családtörténeti kutatást nem végez, de természetesen tanácsokkal, információkkal segítünk.
A törvényekben meghatározott, szerzői jogokat, jó ízlést és erkölcsöt sértő illetve illegális tevékenységhez kapcsolódó kérdésekre a választ megtagadja.
A szolgáltatás online-lényegéből következően, a könyvtári gyűjteményeken kívül egyre nagyobb mértékben a világhálón fellelhető információk továbbítása is a LibInfO feladatai közé tartozik. A LibInfO a szellemi kihíváson és a gyakorlati munkán túl a lehető legjobb gyakorlási lehetőség, mind a könyvtárosoknak, mind a felhasználóknak az Internet szerteágazó világának megismeréséhez. Az itt összegyűjtött tapasztalat saját könyvtárukban végzett tájékoztató munkájukba, valamint a kérdező mindennapi gyakorlati Internetes tevékenységébe is szervesen beépülhet. A rendszer legnagyobb erénye, hogy egyes intézmények korlátozott lehetőségei kitágulnak; a tájékoztató munkában egymás forrásaira is támaszkodhatnak.
A fentiek alapján megállapítható, hogy bár maga a szolgáltatás ingyenes, a rendszerben részt vevő tagkönyvtáraknak éppen a dokumentumszolgáltatás területén lehetőségük adódik bevételeik növelésére. A LibInfO lehetőséget biztosít arra is, hogy az együttműködő intézmények saját szolgáltatásaikat a rendszeren keresztül ajánlják, gyakorlatilag ingyen reklámozzák. Hisz a kérdező eldöntheti, hogy milyen formában szeretne válaszhoz jutni: rövid forrásokra vonatkozó útmutatást, ötleteket vár, vagy részletes dokumentációhoz szeretne hozzájutni, természetesen ellentételezés fejében.
3 A beérkezett kérdések elemzése
3.1 Statisztikai elemzés
1999 szeptemberétől (az indulástól) 2001. március végéig 2738 kérdés érkezett: havonta átlag 150.
2001. áprilisától 2001. augusztus 31-ig ebben az időszakban az Országos Széchényi Könyvtár Tájékoztató és Dokumentumellátó Főosztály Olvasó- és Tájékoztató Szolgálata már tevékenyen részt vett a válaszadásban 796 beérkezett kérdést regisztráltunk. 2001. szeptember 1-től, mikor a szolgáltatás a MEK-en kívül az együttműködő könyvtárak honlapján és a nyilvános Internetes portálokon keresztül is elérhetővé vált, a beérkezett kérdések számában ugrásszerű növekedést tapasztaltunk. Az év utolsó 4 hónapjában a beérkezett kérdések száma 1516 volt. Ez a növekvő tendencia azóta is tart.
A válaszok számában a növekedés még inkább szembetűnő. (Egy adott kérdésre több könyvtár munkatársától is érkezhet válasz, amelyek sok esetben, éppen a minőségi válaszadás érdekében, kiegészítik egymást. Amennyiben határidőn belül érkeznek meg a válaszok, a moderátor azokat egy egységes referensz-email-be szerkeszti és úgy továbbítja a kérdezőnek.) Az összes válaszok száma a fenti időszakban: 2135, melyből 1040 az Országos Széchényi Könyvtár "LibInfO"-csoportjától származik. Az összes válaszokhoz viszonyítva ez a szám 49%-os Országos Széchényi Könyvtár-i részesedést mutat. (A szakkönyvtárak illetve a felsőoktatási könyvtárak szélesebb konzorciumi bevonásával ez az arány remélhetőleg változik majd.) Ld. 1. sz. melléklet
3.2 Tartalmi elemzés
A kérdések 2/3 része szakkönyvtári tájékoztató feladat.
Elsősorban szakdolgozat, tanulmány elkészítéséhez kérnek segítséget, megközelítőleg 40 %-os arányban. A másik nagy csoportot a személyes érdeklődés (átlagban 30 %) képezi. Ezen kérdések szinte minden szakterületet átfognak, és meglehetősen konkrét jellegűek és speciálisak. Számos esetben hosszabb kutatómunkát, s leggyakrabban Interneten elérhető forrásokat igényelnek. Mintegy 20 %-ot a mindennapi munkavégzéshez, tudományos kutatáshoz kapcsolódó kérdések teszik ki. A maradék 10 % szolgáltatási információkra vonatkozik.
Tapasztalataink alapján az is megállapítható, hogy a kérdezők akkor is igénybe veszik a szolgáltatást, amikor az szakmailag nem lenne indokolt: kis idő/munkaráfordítással az online elérhető könyvtári adatbázisokban, közös katalógusokban, Internetes web-lapokon illetve portálokon önállóan is megtalálhatná a kért információt.
4. Előttünk álló feladatok
Az online tájékoztató munka minőségbiztosításának érdekében a jövőben elengedhetetlenül szükséges:
negyedévenként frissített, tematizált, rendszerezett linkgyűjtemény összeállítása (első kötete már elkészült és online módon elérhetővé tettük a részt vevő intézmények és magánszemélyek számára)
a kérdéseket és válaszokat tartalmazó archívum tartalmi feltárása (tárgyszavazása) az Országos Széchényi Könyvtárban elfogadott tezaurusz alapján és ennek HTML-formátumban való közzététele
statisztikák, tartalmi elemzések készítése
az űrlap és levelezési rendszer 2.0 verziójának kidolgozása
háromnyelvű új honlap elkészítése
szervezeti bővítés (további hazai és nemzetközi intézmények bevonása)
anyagi források bővítése pályázatok útján. (szerver, PC-k, adatbázis-előfizetések)
továbbképzések szervezése.
A LibInfO bebizonyította, hogy a könyvtáros társadalom képes megfelelni a tudástársadalom által támasztott igényeknek közös erővel, együttműködve ezt a feladatot hatékonyan, magas színvonalon ellátni.
LibInfO Szolgáltatás: http://mithol.oszk.hu/
Tokaji Nagy Erzsébet Tóth Ferenc Tibor
tokaji@oszk.hu ftoth@oszk.hu