„HTML szerkesztés kezdõknek” - távoktatási tananyag az
ELTE Természettudományi karán


Abonyi-Tóth Andor

abonyita@inf.elte.hu

Tanársegéd

ELTE TTK

Informatika Szakmódszertani Csoport



Bevezetés

Az ELTE Természettudományi karán 1999. szeptemberében indítottam el a „HTML szerkesztés kezdõknek” speciális kurzust, amely az informatika illetve programtervezõ matematikus hallgatók számára kötelezõen választható óra, de szaktól függetlenül minden hallgató felveheti.

Mivel a meghirdetett kurzusra jelentõs volt a túljelentkezés, lehetõvé kellett tenni, hogy az órát távoktatásos képzésben is elvégezhessék a hallgatók, így a tananyagok és a segédanyagok is erre alkalmas formában kerültek kidolgozásra. Így szemeszterenként közel 300 egyetemi hallgató sajátítja el a tananyagot a portál segítségével, de külsõs látogatók is szép számmal látogatják az oldalakat. A többség ugyan távoktatásban végzi el a specit, de szemeszterenként 1 csoportnak (kb. 20 fõ) hagyományos módon, számítógépes laborban is megtartjuk a kurzust.


Általános célok

A speci és az elészült tananyag célja, hogy a hallgatók illetve a honlapkészítés iránt érdeklõdõ külsõs látogatók megismerkedhessenek a HTML nyelvvel, és más – a honlap­szerkesztéshez elengedhetetlen – ismeretekkel. Fontos, hogy a technikai leírások mellett a honlapszerkesztés módszertana is elõtérbe kerüljön, és a hallgatókat hasznos, gyakorlati ismereteket szerezhessenek. Emellett az is cél volt, hogy a már elkészült weboldalak minõségének javítását is elõsegítsük.


A portál szükségessége

Már 1999-ben is számos helyen olvashattunk az Interneten HTML leírásokat, akár magyar nyelven is. Miért kellett mégis egy új tananyagot kifejleszteni? Mint tudjuk, a honlapkészítés összetett folyamat. A HTML nyelv ismeretén kívül elengedhetetlenek a DTP, grafikai, ergonómiai és módszertani ismeretek. Az ehhez kapcsolódó információk a web-en elszórtan helyezkednek el, némelyik anyagrészbõl hiány van, illetve nem érhetõ el magyar nyelven. Ezért szükségesnek éreztem egy olyan portál létrehozását, ahol mindezek egy helyen megtalálhatóak, és lehetõleg magyar nyelven.

A portál felépítése

A HTML tananyag a következõ témaköröket öleli fel: Módszertani és technikai bevezetõ, karakterformázások, táblázatok, képek, framek, ûrlapok, kliens oldali térképek használata, meta elemek használata, javascript felhasználás és multimédia lehetõségek. Minden témakörben példákon keresztül ismerkedhetünk meg a HTML nyelv lehetõségeivel. A példákat magunk is átírhatjuk, így azonnal kipróbálhatjuk, hogy az általunk írt vagy megváltoztatott kód mit eredményez. A honlapon önállóan is elérhetõ egy HTML szerkesztõ ablak, ahol bármilyen HTML kódot kipróbálhatunk.

A tananyag mellett minden témakörhöz találhatóak gyakorló feladatok is. Az Önellenõrzés részben található on-line tesztekkel a hallgatók lemérhetik, hogy sikerült-e elsajátítaniuk a tananyagot.

A segédanyagok között megtalálhatóak a különbözõ böngészõk használatának leírásai, módszertani írások, HTML szerkesztõ programok leírásai, grafikai programok funkcióinak bemutatása, és természetesen online segédeszközök is helyet kaptak az oldalon.

A segédprogramok szekcióban néhány praktikus HTML szerkesztõ, illetve grafikai segédprogram kapott helyett, amely megkönnyítheti munkánkat a honlapszerkesztés során. Aki az online tanulás mellett hagyományos módszerrel, könyvekbõl szeretne tanulni az Ajánlott irodalom részben találhat magának a témához illõ szakirodalmat.

A Felhasználható képek, animációk szekcióban a honlapszerkesztéshez szükséges ikonok, hátterek, animációk letöltésére van lehetõség. Természetesen az oldalon linkgyûjtemény is elérhetõ, ahol a HTML, JavaScript, Java, Flash, Dreamweaver kategóriákba tartozó linkek szerepelnek.

A HTML Speci rész az ELTE-s hallgatóknak szól, itt találják meg a kurzus követelményeit, az aktuális beadandó feladatokat, és itt értesülnek a beadott feladatok elfogadásáról is. A hallgatókkal email-en keresztül, illetve a fogadóórákban személyesen is konzultálok, és rendelkezésre áll egy fórum is, ahol a felmerülõ problémákra kaphatnak választ.

A követelmények

A kurzusban résztvevõ hallgatóknak határidõre el kell készíteniük a beadandó feladatot, és egy saját honlapot. A beadandó feladat több részfeladatból áll, amelyek felölelik a teljes tananyagot.

Az elkészítendõ honlap követelményei a következõk:


Oktatási tapasztalatok

Az eddigi 5 szemeszter bebizonyította, hogy a hallgatók szívesen vesznek részt a távoktatási formában. A hagyományos és a távoktatásban résztvevõ tanulók azonos arányban végzik el a kurzust.

A 2000/2001-es tanévben a szakok megoszlása a következõ volt:

Mint látható a jelentkezõ hallgatók túlnyomó többsége informatikai szakterületrõl érkezik, de az egyéb szakos hallgatók is érdeklõdnek a kurzus iránt.


Pedagógia kutatás

A hallgatók minden szemeszter végén kitölthetnek (on-line módon, név nélkül) egy kérdõívet, amely a tanulói szokásokkal kapcsolatos kérdéseket tartalmaz, valamint azt is leírhatják, hogy mivel elégedettek, elégedetlenek, milyen fejlesztéseket javasolnak. A válaszok feldolgozása után a kritizált anyagrészek átdolgozásra kerülnek, és a hallgatók javaslatai alapján újabb és újabb funkciók jelennek meg a portálon.

A kérdõív a technikai háttérre vonatkozó kérdéseket is tartalmazott. Ezek alapján elmondható, hogy a kérdõívet kitöltõk 96%-a rendelkezett saját számítógéppel. Internet elérése (otthon vagy a kollégiumban) a hallgatók 82 %-nak van. (Megjegyzés: Ez alapján elmondhatnánk, hogy a technikai feltételek kedvezõek, de sajnos a kérdõívet fõleg azon hallgatók töltik ki, akik Internethez könnyen hozzáférnek, így sajnos a valóságban nem ennyire ideális a helyzet.)

A tananyagot a következõ helyeken olvassák a hallgatók: otthon (36%), egyetemi labor (29%), kollégium (21%), munkahely (12%), egyéb (2%).

A hallgatók elõismeretét is vizsgáltam. A kérdõívet kitöltõk 21%-a nem rendelkezett elõismeretekkel, 25%-nak kevés, 41%-nak nagyobb elõismerete volt, 13% már ismerte a tananyagot, jegyszerzés céljából vette fel a kurzust.

A kurzus elvégzése elõtt a jelentkezõk 36%-nak nem volt honlapja, 30%-nak volt, de a kurzus hatására jelentõsen módosította, 25% kisebb fejlesztéseket végzett a honlapon, míg 9% nem módosította a lapot.

A távoktatásos képzésben a hallgatók maguk választják meg, hogy egyszerre mekkora anyagrészt dolgoznak fel. A hallgatók 8%-a hétrõl hétre folyamatosan tanult, míg a többség (59%) néhány alkalommal, több órát rászánva sajátította el a tananyagot. A többieknek bevallásuk szerint 1-2 alkalom elegendõ volt ahhoz, hogy elsajátítsák a tananyagot.

A felmérésben a hallgatók 47%-a nyilatkozott úgy, hogy az angol nyelvû segédanyagok nem jelentenek gondot számukra, 43% jelezte, hogy annak ellenére, hogy tud angolul, a magyar nyelvû cikkeket elõtérbe helyezi, míg 10%-uk egyáltalán nem beszél angolul.

A szemeszter végén a hallgatók 6%-a nyilatkozott úgy, hogy a távoktatás rosszabb, mint a hagyományos kurzus, 28% szerint ugyanolyan, 66%-uk szerint pedig jobb. A hallgatók 98%-a újból jelentkezne távoktatásos kurzusokra.


Eredmények

A speciális kurzuson 1999 óta több mint 1000 ELTE-s hallgató vett részt. A hallgatók weboldala technikailag sokat fejlõdött, tartalmukat tekintve azonban még mindig vannak hiányosságok. A portált más egyetemek hallgatói és oktatói is látogatják, sõt a középiskolákból is nagy az érdeklõdés, mind a tanárok mind a diákok részérõl. Ebbõl fakadóan a visszajelzések is gyakoribbak, és a rendszeres frissítés, fejlesztés iránti igény is fokozott. A portál fejlesztésében néhány végzõs hallgatónk is részt vett, akik ebben a témakörben írták szakdolgozatukat.


Fejlesztések

Már elkészült a Stíluslapokról szóló fejezet, és a közeljövõben kifejlesztésre kerül egy WML és VRML tananyag is. Az új tananyagok – amennyiben sikerül támogatókat találni – mindenkinek rendelkezésére fognak állni.

A honlap a http://www.html-kezdoknek.ini.hu/ címen érhetõ el.