HTML
szerkesztés kezdõknek - távoktatási
tananyag az
ELTE Természettudományi karán
Abonyi-Tóth Andor
abonyita@inf.elte.hu
Tanársegéd
ELTE TTK
Informatika Szakmódszertani Csoport
Bevezetés
Az ELTE Természettudományi karán 1999. szeptemberében indítottam el a HTML szerkesztés kezdõknek speciális kurzust, amely az informatika illetve programtervezõ matematikus hallgatók számára kötelezõen választható óra, de szaktól függetlenül minden hallgató felveheti.
Mivel a meghirdetett kurzusra jelentõs volt a túljelentkezés, lehetõvé kellett tenni, hogy az órát távoktatásos képzésben is elvégezhessék a hallgatók, így a tananyagok és a segédanyagok is erre alkalmas formában kerültek kidolgozásra. Így szemeszterenként közel 300 egyetemi hallgató sajátítja el a tananyagot a portál segítségével, de külsõs látogatók is szép számmal látogatják az oldalakat. A többség ugyan távoktatásban végzi el a specit, de szemeszterenként 1 csoportnak (kb. 20 fõ) hagyományos módon, számítógépes laborban is megtartjuk a kurzust.
Általános célok
A speci és az elészült tananyag célja, hogy a hallgatók illetve a honlapkészítés iránt érdeklõdõ külsõs látogatók megismerkedhessenek a HTML nyelvvel, és más a honlapszerkesztéshez elengedhetetlen ismeretekkel. Fontos, hogy a technikai leírások mellett a honlapszerkesztés módszertana is elõtérbe kerüljön, és a hallgatókat hasznos, gyakorlati ismereteket szerezhessenek. Emellett az is cél volt, hogy a már elkészült weboldalak minõségének javítását is elõsegítsük.
A portál szükségessége
Már 1999-ben is számos helyen olvashattunk az Interneten HTML leírásokat, akár magyar nyelven is. Miért kellett mégis egy új tananyagot kifejleszteni? Mint tudjuk, a honlapkészítés összetett folyamat. A HTML nyelv ismeretén kívül elengedhetetlenek a DTP, grafikai, ergonómiai és módszertani ismeretek. Az ehhez kapcsolódó információk a web-en elszórtan helyezkednek el, némelyik anyagrészbõl hiány van, illetve nem érhetõ el magyar nyelven. Ezért szükségesnek éreztem egy olyan portál létrehozását, ahol mindezek egy helyen megtalálhatóak, és lehetõleg magyar nyelven.
A portál felépítése
A HTML tananyag a következõ témaköröket öleli fel: Módszertani és technikai bevezetõ, karakterformázások, táblázatok, képek, framek, ûrlapok, kliens oldali térképek használata, meta elemek használata, javascript felhasználás és multimédia lehetõségek. Minden témakörben példákon keresztül ismerkedhetünk meg a HTML nyelv lehetõségeivel. A példákat magunk is átírhatjuk, így azonnal kipróbálhatjuk, hogy az általunk írt vagy megváltoztatott kód mit eredményez. A honlapon önállóan is elérhetõ egy HTML szerkesztõ ablak, ahol bármilyen HTML kódot kipróbálhatunk.
A tananyag mellett minden témakörhöz találhatóak gyakorló feladatok is. Az Önellenõrzés részben található on-line tesztekkel a hallgatók lemérhetik, hogy sikerült-e elsajátítaniuk a tananyagot.
A segédanyagok között megtalálhatóak a különbözõ böngészõk használatának leírásai, módszertani írások, HTML szerkesztõ programok leírásai, grafikai programok funkcióinak bemutatása, és természetesen online segédeszközök is helyet kaptak az oldalon.
A segédprogramok szekcióban néhány praktikus HTML szerkesztõ, illetve grafikai segédprogram kapott helyett, amely megkönnyítheti munkánkat a honlapszerkesztés során. Aki az online tanulás mellett hagyományos módszerrel, könyvekbõl szeretne tanulni az Ajánlott irodalom részben találhat magának a témához illõ szakirodalmat.
A Felhasználható képek, animációk szekcióban a honlapszerkesztéshez szükséges ikonok, hátterek, animációk letöltésére van lehetõség. Természetesen az oldalon linkgyûjtemény is elérhetõ, ahol a HTML, JavaScript, Java, Flash, Dreamweaver kategóriákba tartozó linkek szerepelnek.
A HTML Speci rész az ELTE-s hallgatóknak szól, itt találják meg a kurzus követelményeit, az aktuális beadandó feladatokat, és itt értesülnek a beadott feladatok elfogadásáról is. A hallgatókkal email-en keresztül, illetve a fogadóórákban személyesen is konzultálok, és rendelkezésre áll egy fórum is, ahol a felmerülõ problémákra kaphatnak választ.
A követelmények
A kurzusban résztvevõ hallgatóknak határidõre el kell készíteniük a beadandó feladatot, és egy saját honlapot. A beadandó feladat több részfeladatból áll, amelyek felölelik a teljes tananyagot.
Az elkészítendõ honlap követelményei a következõk:
Legyen legalább 4 oldal
Minden oldal kódjában a META információk helyesen legyenek kitöltve (készítõ neve, kulcsszavak, )
legyen legalább egy olyan oldal, ahol ûrlap található. (pl. vélemény elküldése)
legyen legalább egy olyan oldal, ahol szerepel egy tetszõleges JavaScript
legyen legalább egy olyan oldal, ahol szerepelnek Framek
legyen olyan oldal, amely tartalmaz (háttér)kép(ek)et, táblázato(ka)t.
könnyen lehessen navigálni az oldalak között
Oktatási tapasztalatok
Az eddigi 5 szemeszter bebizonyította, hogy a hallgatók szívesen vesznek részt a távoktatási formában. A hagyományos és a távoktatásban résztvevõ tanulók azonos arányban végzik el a kurzust.
A 2000/2001-es tanévben a szakok megoszlása a következõ volt:
Programtervezõ matematikus: 236 fõ (72%)
Informatika tanár: 47 fõ (14,3 %)
Egyéb (matematika, fizika, vegyész, kémia, biológia, földrajz): 45 fõ (13,7 %)
Mint látható a jelentkezõ hallgatók túlnyomó többsége informatikai szakterületrõl érkezik, de az egyéb szakos hallgatók is érdeklõdnek a kurzus iránt.
Pedagógia kutatás
A hallgatók minden szemeszter végén kitölthetnek (on-line módon, név nélkül) egy kérdõívet, amely a tanulói szokásokkal kapcsolatos kérdéseket tartalmaz, valamint azt is leírhatják, hogy mivel elégedettek, elégedetlenek, milyen fejlesztéseket javasolnak. A válaszok feldolgozása után a kritizált anyagrészek átdolgozásra kerülnek, és a hallgatók javaslatai alapján újabb és újabb funkciók jelennek meg a portálon.
A kérdõív a technikai háttérre vonatkozó kérdéseket is tartalmazott. Ezek alapján elmondható, hogy a kérdõívet kitöltõk 96%-a rendelkezett saját számítógéppel. Internet elérése (otthon vagy a kollégiumban) a hallgatók 82 %-nak van. (Megjegyzés: Ez alapján elmondhatnánk, hogy a technikai feltételek kedvezõek, de sajnos a kérdõívet fõleg azon hallgatók töltik ki, akik Internethez könnyen hozzáférnek, így sajnos a valóságban nem ennyire ideális a helyzet.)
A tananyagot a következõ helyeken olvassák a hallgatók: otthon (36%), egyetemi labor (29%), kollégium (21%), munkahely (12%), egyéb (2%).
A hallgatók elõismeretét is vizsgáltam. A kérdõívet kitöltõk 21%-a nem rendelkezett elõismeretekkel, 25%-nak kevés, 41%-nak nagyobb elõismerete volt, 13% már ismerte a tananyagot, jegyszerzés céljából vette fel a kurzust.
A kurzus elvégzése elõtt a jelentkezõk 36%-nak nem volt honlapja, 30%-nak volt, de a kurzus hatására jelentõsen módosította, 25% kisebb fejlesztéseket végzett a honlapon, míg 9% nem módosította a lapot.
A távoktatásos képzésben a hallgatók maguk választják meg, hogy egyszerre mekkora anyagrészt dolgoznak fel. A hallgatók 8%-a hétrõl hétre folyamatosan tanult, míg a többség (59%) néhány alkalommal, több órát rászánva sajátította el a tananyagot. A többieknek bevallásuk szerint 1-2 alkalom elegendõ volt ahhoz, hogy elsajátítsák a tananyagot.
A felmérésben a hallgatók 47%-a nyilatkozott úgy, hogy az angol nyelvû segédanyagok nem jelentenek gondot számukra, 43% jelezte, hogy annak ellenére, hogy tud angolul, a magyar nyelvû cikkeket elõtérbe helyezi, míg 10%-uk egyáltalán nem beszél angolul.
A szemeszter végén a hallgatók 6%-a nyilatkozott úgy, hogy a távoktatás rosszabb, mint a hagyományos kurzus, 28% szerint ugyanolyan, 66%-uk szerint pedig jobb. A hallgatók 98%-a újból jelentkezne távoktatásos kurzusokra.
Eredmények
A speciális kurzuson 1999 óta több mint 1000 ELTE-s hallgató vett részt. A hallgatók weboldala technikailag sokat fejlõdött, tartalmukat tekintve azonban még mindig vannak hiányosságok. A portált más egyetemek hallgatói és oktatói is látogatják, sõt a középiskolákból is nagy az érdeklõdés, mind a tanárok mind a diákok részérõl. Ebbõl fakadóan a visszajelzések is gyakoribbak, és a rendszeres frissítés, fejlesztés iránti igény is fokozott. A portál fejlesztésében néhány végzõs hallgatónk is részt vett, akik ebben a témakörben írták szakdolgozatukat.
Fejlesztések
Már elkészült a Stíluslapokról szóló fejezet, és a közeljövõben kifejlesztésre kerül egy WML és VRML tananyag is. Az új tananyagok amennyiben sikerül támogatókat találni mindenkinek rendelkezésére fognak állni.
A honlap a http://www.html-kezdoknek.ini.hu/ címen érhetõ el.