Szófajtani tezaurusz avagy szófaji rendszerünk szerkezete

Rónai Mónika <>
II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtár

Előadásom témája a 2006-ban a Debreceni Egyetem Informatikai Karán diplomamunkaként készült, Információkereső tezaurusz a magyar leíró nyelvészet témaköréből című munka ill. annak jelentősen átdolgozott, Relex [9] tezauruszkezelő programmal szerkesztett változatának készítése közben felmerült osztályozási problémák, és azok megoldási lehetőségei.

  1. A terminológiai kérdésekről röviden: a szakterminológia hiányosságai és a ?betöltetlen nyelvi kockák? betöltésének lehetőségei: bár a grammatikák hosszú idő alatt kialakult és megszilárdult fogalmi rendszert használnak, a tezaurusz készítése során fény derült a rendszer néhány hiányosságára is. A hiányzó terminológiát meg kellett alkotnom, legalábbis ?munkaverziókat? létrehozva a fogalmak megnevezésére. Ezeket röviden ismertetem.
  2. Az egyes szófajok osztályozásának kérdései: a felmerülő problémák és az általam nyújtott megoldások.

2.1. A főnév: az elvontság-konkrétság kérdése. A főnév szócikke a tezauruszban: sok tulajdonságot és cselekvést kifejező főnév ontológiai szempontból kikerült az 'elvont' kategóriából, a jelenleg használatos grammatikák mégis mégis oda sorolják őket.

2.2. A határozószó osztályozása: a nyelvtanok három szempont szerint osztályozzák a határozószó fajtáit. Ezek mindegyikét szerepeltetnem kell-e a tezauruszban, és ha igen, hogyan? Legyen-e valamelyik szempontnak kitüntetett szerepe, és ha igen, mi alapján?

2.3. A névmás osztályozása: ugyanaz a kérdés merült fel, mint a határozószó osztályozásakor: melyik osztályozási szempont jöhet számításba az elfogadottak közül, legyen-e egy kitüntetett, és ha igen, melyik?

2.4. A számnév és a melléknév: a hagyományos számnévfogalom elhagyása és az ebből fakadó ellentmondások; a melléknév kategória kibővítése. Három számnévfajta átkerült a melléknév kategóriába, más fajtákat ugyanakkor még mindig számnévként jelölnek, és a számnév terminus használatban van. Ennek a változásnak a hatása a szófaji rendszerre, és bemutatása a tezauruszban.

2.5. A segédigék osztályozása: a nyelvtanok más-más szempontból közelítik meg, másképp nevezik és másképp kategorizálják a segédigéket: hogyan lehet ezeket egységesíteni a tezauruszban?
  1. A tezaurusz felhasználásának lehetőségei, a felhasználás eseteleges korlátai.
  2. A tezaurusz továbbfejlesztésének lehetőségei és a szükséges előkészületek.
  3. A tezaurusz felhasználásának lehetőségei.