ePrezentáció az Eszterházy Károly Főiskolán

Komló Csaba <>
Eszterházy Károly Főiskola

Az e-learning és a blended-learning előtérbe kerülésének következtében megnőtt az igény a korszerű elektronikus tananyagokra. A hallgatók és az oktatók igényein túl az Európai Unió Tanácsa[1] által is megfogalmazott elvárás az európai felsőoktatási intézményekkel szemben a képzési rendszer megújítása. Egyre többet hallunk e-learning illetve blended-learning kurzusokról, amelyek optimális esetben korszerű pedagógiai módszertanra épülnek, szervesen és rendszeresen alkalmazzák az informatika és a telekommunikáció vívmányait a képzési folyamat hatékonyabbá tételének érdekében[2], amelynek gyakorlati megvalósításához hasznos eszköz lehet az Eszterházy Károly Főiskolán megvalósított eprezentációs rendszer.

Az Eszterházy Károly Főiskolán több mint két évtizede foglalkozunk elektronikus tananyagok készítésével, amelynek szerves részét képezik a mozgóképpel támogatott elektronikus oktatóanyagok. A nyolcvanas évek végétől kezdődően széles körben elérhetővé vált az analóg lineáris VHS, a kilencvenes évek közepétől pedig a digitális (elsősorban DV) videorendszerek, amelyek felbontása a VHS-hez képest négyszeres információmennyiség rögzítését tették lehetővé, azonban a felvételek on-line publikálásához még nem állt rendelkezésre megfelelő sávszélesség. Az igazi áttörés az ezredforduló utáni első években következett be. Nőtt az általános célú személyi számítógépek számítási teljesítménye, nőtt a sávszélesség, elérhető árúvá vált a DVD nyersanyag és DVD szerzői rendszerek alkalmazása.

A mozgóképpel támogatott tananyagok készítése során elsőként az analóg és a digitális lineáris rendszerek használatánál az operatőr a tanteremben rögzítette az órát. Ennek a módszernek a legnagyobb hátránya az volt, hogy a kamera illetve az operatőr jelenléte befolyásolta az óra menetét, mind a hallgatók, mind az oktatók frusztráltak voltak

Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy olyan módszert kellene kidolgozni, amely nem zavarja sem az oktatókat, sem a hallgatókat. Ekkor kezdtük használni a termekben a webkamerákat, azonban ezek használata minőségi visszalépést jelentett a digitális kamerákhoz lépest, de kétségtelen előny volt, hogy az előadás szinkron on-line közvetítésre alkalmas volt és a rögzített anyag kiváló alapot nyújtott az aszinkron oktatóanyagok előállításághoz.

Az előadások során egyre általánosabbá vált a prezentációk (elsősorban MS PowerPoint) illusztratív használata, így felmerült az igény, hogy a videofelvétel mellett kerüljön közvetítésre (on-line, szinkron) illetve rögzítésre (aszinkron) a prezentáció is. A későbbiekben szinte általánossá vált, hogy a hangsúly a szóbeli előadásról egyre inkább a prezentációra tevődik át, így annak a rögzítése és publikálása nagyon fontossá vált.



[1] "Education & Training 2010" The success of the Lisbon strategy hinges on urgent reforms, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52004XG0430(01):EN:HTML

[2] Hain Ferenc - Hutter Ottó - Kugler Judit: Az elektronikus eszközökkel támogatott tanulás (e-learning) mint lehetőség, világosság 2005/2-3