Digitális állampolgárrá nevelés a felsőoktatásban ? interkulturális dimenzióban

Jane Zahner Prof. <>
Valdosta State University/Georgia, USA

A digitális társadalom új lehetőségeket biztosít a kommunikáció, a munkavégzés és az oktatás területén. Ahogyan a szabad fejlett társadalmak története mutatja, a lehetőségek és előnyök kötelezettségeket is vonnak maguk után. Törvények határozzák meg a mindenkire kötelező szabályokat és megsértésük következményeit. Az embereket - különösen a fiatalokat - el kell igazítani a jogok és kötelezettségek összetett rendszerében - mind a fizikai, mind a digitális világban.

Az Egyesült Államokban egyre elterjedtebb a ?digitális állampolgár? fogalom használata.[1] Bár maga a fogalom ismert, tartalma nem egészen egyértelmű, és sokan nem is tudják, mit értsenek alatta. Az előadás során a fogalomrendszer fontosabb elemei kerülnek kifejtésre. Az előadó összegzi azokat a tapasztalatait is, amelyeket a digitális állampolgárság fogalmának online tanítási gyakorlatába történő bevezetése során szerzett - interkulturális dimenziókban is.

A digitális állampolgár fogalomrendszer fontosabb elemei a következők:

1. Digitális hozzáférés: a társadalom elektronikus kommunikációs rendszerének elérése.

2. Digitális kereskedelem: vásárlás és eladás az interneten.

3. Digitális kommunikáció: részvétel az információk elektronikus cseréjében

4. Digitális írástudás: a digitális technológia értő, racionális használatának képessége

5. Digitális etikett: az elektronikus társas érintkezés standard szabályai

6. Digitális jog: a digitális technológia használatának jogi szabályrendszere

7. Digitális egészség és jóllét: a fizikai és lelki egészség és a digitális technológia kapcsolat

8. Digitális biztonság: a digitális technológia használóinak szüksége van személyes biztonságuk megőrzésére és hálózati kapcsolatai biztonságának fenntartására.

Az előadó az oktatástechnológia professzora egy amerikai egyetem tanárképzési fakultásán, így betekintése van abba, hogy Amerikában hogyan érvényesülnek ezek a jogok és kötelezettségek. Saját kötelezettsége - mint egyetemi oktatónak - ismerni a digitális állampolgárság fogalomkör tartalmát és, és tanításában transzparens modellként bemutatni, érvényesíteni annak gyakorlati vonatkozásait.



[1] Ribble, M., & Bailey, G. (2007). Digital citizenship in schools. Washington DC: ISTE.