Informatikai rendszerek menedzsmentje a felsőoktatásban

Mogyorósi János <>
Budapesti Corvinus Egyetem

Felsőoktatási informatikai rendszerek menedzsmentje

Az új évezredben a hangsúly egyre inkább a tartalomkészítés, a közösségi felületek működtetése, illetve az egyes rendszerek integrációja irányába tolódik el. Mindezek mellett az felsőoktatás finanszírozása miatt is egyre szigorúbbak az elvárások az informatikai központokkal szemben.
Az előadás elején vázolom az informatikai központok által tipikusan üzemeltetett informatikai rendszereket, azok kapcsolatait és specialitásait. Ezek üzemeltetéshez alapvető módszertant ad az ITIL, melynek segítségével modellezhetjük az informatikai folyamatokat. Az intézményi szolgáltatások mérőszámai a különböző definiált SLA-k által válnak mérhetővé, kimutathatóvá téve az informatikai központok működését. Az informatikai központok fontos feladata az üzemeltetés során a belső SLA-k nyújtása, és a külső SLA-k betarttatása.
Az üzemeltetés mellett hangsúlyos rész az üzemeltetett rendszerek fejlesztése, integrációja. A közeljövő fejlesztései azonban könnyen sziget-rendszerekké válhatnak, ha azok specifikációjánál, illetve integrációjánál az informatikai központok tevékenyen nincsenek jelen.
Az integrációs projektek sikerességéhez, az automatikus adatcseréhez, adattartalmi konszolidáció szükséges, fontos a törzsadatok rendbetétele, illetve az intézményi kódszótár létrehozása, hiszen ezek az alapjai annak, hogy a különböző rendszerek ugyanazt a nyelvet beszéljék. Éppen ezek miatt az ilyen integrációs projektek esetében alapvető, hogy a SOA irányelveket a fejlesztések során figyelembe vegyék. Ezen felül pedig a projekt sikerességéhez elengedhetetlen a nem informatikai oldalról érkező kellő hatáskörrel rendelkező tartalomgazda, aki az informatikai központok szemszögéből itt mint szövetséges szerepel.