Multimédia szerver az oktatásban a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen

Mézes István <>
ZMNE



A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen 2008 tavaszán kezdődtek kísérletek a meglévő média szerver (Apple XServe) kihasználására az oktatás elősegítése érdekében. Ez egyrészt a különböző multimédiás anyagok tárolási és hozzáférési módszereinek kialakítására vonatkoztak másrészt az élő közvetítések módszertanának megismerésére irányultak. Előadásunkban bemutatjuk az általunk a média szerveren kialakított tárolási rendszer, a ?Médiatár? felépítését, a használatának módszerét, a multimédiás anyagok feltöltésének, adminisztrálásának és elérésének lehetőségeit.

Kitérünk az egyetemünkön alkalmazott intranetes élő közvetítések (rendezvények, szenátusi ülések, tanórák) módszerére, eszközeinek bemutatására és a közvetítések archiválási lehetőségeire, a különböző megjelenítő eszközök esetén jelentkező problémákra.

A médiaszerver alkalmazási lehetőségeinek vizsgálatával párhuzamosan teszteltük az Apple TV-t és kerestük a felhasználási területeket az oktatásban, az eszköz eredeti funkcióinak kihasználásával illetve ezek kiterjesztési lehetőségeinek kutatásával. Bemutatjuk az általunk kigondolt fejlesztési koncepciót és a fejlesztés eredményét, az alapszoftvernek egy olyan kiegészítését, amely lehetővé teszi a médiaszerveren tárolt elektronikus multimédiás anyagok, tananyagok megjelenítését egyszerű módon a tanórákon, az Apple TV eredeti kezelési funkcióinak megtartásával.

< cElőadáElőadásunkban bemutatjuk a médiatárban tárolt elektronikus tananyagok (hang-, kép-, videó-, prezentáció) felhasználását az Apple TV segítségével, kiemelve a használat előnyeit és megkötéseit. Felsoroljuk az alkalmazott eszközök főbb techikai paramétereit, a rendszerkövetelmények felsorolásával. Kitérünk a tananyagok feltöltésének és elérésének adminisztációjára, a tanár azonosításának megoldására szolgáló USB kulcsok szerepére.

Kitérünk az általunk kialakított rendszerben tárolt elektronikus tananyagok tanórán kívüli megosztási lehetőségére is, a manapság már egyre szélesebb körben elérhető, sok hallgató által már használ médialejátszók által (podcasting).

Felvázoljuk a továbbfejlesztés lehetséges irányait az egyetemen illetve a felső- és közoktatási szféra keretein belűl.