A 21. század tanulói

Papp Gyula <>
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola

Vágvölgyi Csaba <>
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola

Miközben sokan még az e-Learning hagyományos vívmányinak és az informatikai eszközök népszerűsítésével foglalkoznak ? s valóban vannak lemaradásaink ezen a téren ?, az élet nem állt meg, s olyan technológiák és tanuláselméletek jelennek meg, amelyek minden eddiginél jobban feszegetik a magyar oktatásban megszokott kereteket.
Az információs társadalom komoly kihívás elé állítja oktatási rendszerünket. Jelentősen megnőtt az igény a jó kommunikációs képesség, az együttműködési képesség iránt valamint általában az információkezeléssel, információszerzéssel kapcsolatos képességek iránt. No és természetesen változnak az eszközök és változnak a módszerek, ahogy az új nemzedékek kommunikálnak egymással, ahogy az információikat szerzik, cserélik, megosztják.
Tudják-e, értik-e a mai pedagógusok és oktatók, hogy hogyan ?működnek? a kezük alatt tanuló diákok? Tudjuk-e, hogy milyen a 21. század diákja? Van-e elképzelésünk arról, hogy milyennek kellene lennie? No és tudjuk-e, hogy milyen tanároknak kellene tanítani ezeket a diákokat?
Az elmúlt évek egyik gyakran hallott kifejezése a ?kompetencia alapú képzés?. A szándék deklarálása azonban kevés, még ha az tanügyi dokumentumokban is jelenik meg. A közoktatásban ? többek között számos pályázatnak köszönhetően ? megindult az átállási folyamat. Széles körű térhódításához azonban a pedagógusképzés reformjára is szükség van.
Meggyőződésünk, hogy az IKT eszközöknek ebben a folyamatban jelentős szerep jut. Nem mindegy azonban, hogy mely eszközöket és módszereket részesítjük előnyben. Véleményünk szerint a hálózati alkalmazások jelentősége minden eddiginél nagyobb mind a hétköznapi alkalmazás területén, mind az oktatási alkalmazás terén. Nem pusztán teóriákról van szó. Lassan rendelkezésre állnak az első tapasztalatok, illetve kirajzolódni látszik egy új tanuláselméleti felfogás ? a konnektivizmus ?, amely egyre szélesebb körben válik népszerűvé világszerte. Előadásunkban azt szeretnénk felvázolni, hogy milyen gyakorlati megvalósulásai vannak/lehetnek ennek az új felfogásnak, s mit lehet ebből kamatoztatni a felső- és közoktatásban. Milyen a 21. század tanulója?