A 21. század tanulói
Papp Gyula <>
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
Vágvölgyi Csaba <>
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
Miközben sokan még az e-Learning hagyományos vívmányinak és az
informatikai eszközök népszerűsítésével foglalkoznak ? s valóban vannak
lemaradásaink ezen a téren ?, az élet nem állt meg, s olyan
technológiák és tanuláselméletek jelennek meg, amelyek minden eddiginél
jobban feszegetik a magyar oktatásban megszokott kereteket.
Az információs társadalom komoly kihívás elé állítja oktatási
rendszerünket. Jelentősen megnőtt az igény a jó kommunikációs képesség,
az együttműködési képesség iránt valamint általában az
információkezeléssel, információszerzéssel kapcsolatos képességek
iránt. No és természetesen változnak az eszközök és változnak a
módszerek, ahogy az új nemzedékek kommunikálnak egymással, ahogy az
információikat szerzik, cserélik, megosztják.
Tudják-e, értik-e a mai pedagógusok és oktatók, hogy hogyan ?működnek?
a kezük alatt tanuló diákok? Tudjuk-e, hogy milyen a 21. század diákja?
Van-e elképzelésünk arról, hogy milyennek kellene lennie? No és
tudjuk-e, hogy milyen tanároknak kellene tanítani ezeket a diákokat?
Az elmúlt évek egyik gyakran hallott kifejezése a ?kompetencia alapú
képzés?. A szándék deklarálása azonban kevés, még ha az tanügyi
dokumentumokban is jelenik meg. A közoktatásban ? többek között számos
pályázatnak köszönhetően ? megindult az átállási folyamat. Széles körű
térhódításához azonban a pedagógusképzés reformjára is szükség van.
Meggyőződésünk, hogy az IKT eszközöknek ebben a folyamatban jelentős
szerep jut. Nem mindegy azonban, hogy mely eszközöket és módszereket
részesítjük előnyben. Véleményünk szerint a hálózati alkalmazások
jelentősége minden eddiginél nagyobb mind a hétköznapi alkalmazás
területén, mind az oktatási alkalmazás terén. Nem pusztán teóriákról
van szó. Lassan rendelkezésre állnak az első tapasztalatok, illetve
kirajzolódni látszik egy új tanuláselméleti felfogás ? a konnektivizmus
?, amely egyre szélesebb körben válik népszerűvé világszerte.
Előadásunkban azt szeretnénk felvázolni, hogy milyen gyakorlati
megvalósulásai vannak/lehetnek ennek az új felfogásnak, s mit lehet
ebből kamatoztatni a felső- és közoktatásban. Milyen a 21. század
tanulója?