BIA, BCP, DRP - mentőernyők és pótkötelek

Horváth Gábor <>
Eötvös Loránd Tudományegyetem


Ahol nem romlik el semmi, ahol a programozó optimális kódot fejleszt, a rendszergazda nem nyúl mellé, ahol nem fogy ki az áram a konnektorból, a felhasználók jóindulatúak és képzettek, valamint a munkatársak elkötelezettek és sírig tartó hűséget fogadtak: nos ott nem fontos végiggondolni, mi lesz akkor, ha a dolgok rosszabbra fordulnak. Minden más (kevésbé szerencsés, de annál életszerűbb) informatikai szolgáltató szervezetnek szembe kell néznie három fő kérdéssel:

- - Mennyire fontosak a cégemnek azok a dolgok, amiket szolgáltatok neki?

- - Miket teszünk annak érdekében, hogy a dolgok ne forduljanak rosszra?

- - Miket tudunk tenni, ha a dolgok mégis rosszra fordulnak?

A fenti kérdéskörrel szemben nem ritkák a szélsőséges hozzáállások. Tipikus például, hogy a problémát majd megoldjuk, ha felbukkan. Valóban lehet gyorsan is géptermet költöztetni, generátort bérelni, szervert installálni, mentést visszaállítani. De csak abban az esetben, ha nem a legnagyobb felfordulás közepén kell kitalálni, hogy mindezeket hogyan is kell pontosan csinálni. Hasonlóan, sok rendszergazda szerint triviális, hogy milyen megelőző intézkedéseket kell tenni egy gondos üzemeltetőnek. De elég nehéz két rendszergazdát találni, akik egyet is értenek ezekben a ?triviális? intézkedésekben?

Tiszta vizet lehet önteni a pohárba, ha a fenti kérdéskört egy-egy, pár oldalas anyagban megpróbáljuk összefoglalni. A BIA (Business Impact Analyse) összefoglalja, hogy cégünk üzleti folyamatait milyen informatikai folyamatok támogatják és milyen következményei lennének egy adott támogató folyamat kiesésének. A DRP (Disaster Recovery Plan) összegzi azokat a tevékenységeket, amikkel válaszolni tudunk a szolgáltató rendszert érő negatív hatásokra, a BCP (Business Continuity Plan) pedig a támogató folyamatok zavara esetén bevethető fogatókönyveket tartalmazza.

Természetesen ezen anyagok elkészítése és naprakészen tartása munkát igényel, ami a szakmai munkához képest overhead-ként jelenik meg. Lehetséges azonban olyan template-ek elkészítése, amik kitöltése a szakemberek számára gyors és fájdalommentes. Már persze abban az esetben, ha a fejekben amúgy ?rend van? ezen a területen. Ha pedig nincsen rend, akkor éppen itt az ideje szembenézni ezzel és befektetni az egyszeri munkát a megelőző tevékenységek és vészforgatókönyvek kitalálására. Különben egy picinek induló probléma is katasztrófálissá tud nőni ? maximális jóindulattal de amatőr módon kezelve azt.