Ahol nem romlik
el semmi, ahol a programozó optimális kódot fejleszt, a
rendszergazda nem nyúl mellé, ahol nem fogy ki az áram a konnektorból, a
felhasználók jóindulatúak és képzettek, valamint a munkatársak elkötelezettek
és sírig tartó hűséget fogadtak: nos ott nem fontos végiggondolni, mi lesz
akkor, ha a dolgok rosszabbra fordulnak.
Minden más (kevésbé szerencsés, de annál életszerűbb) informatikai
szolgáltató szervezetnek szembe kell néznie három fő kérdéssel:
-
- Mennyire
fontosak a cégemnek azok a dolgok, amiket szolgáltatok neki?
- - Miket
teszünk annak érdekében, hogy a dolgok ne forduljanak rosszra?
-
- Miket
tudunk tenni, ha a dolgok mégis rosszra fordulnak?
A fenti
kérdéskörrel szemben nem ritkák a szélsőséges hozzáállások. Tipikus például,
hogy a problémát majd megoldjuk, ha felbukkan. Valóban lehet gyorsan is géptermet
költöztetni, generátort bérelni, szervert installálni, mentést visszaállítani.
De csak abban az esetben, ha nem a legnagyobb felfordulás közepén kell
kitalálni, hogy mindezeket hogyan is kell pontosan csinálni. Hasonlóan, sok
rendszergazda szerint triviális, hogy milyen megelőző intézkedéseket kell tenni
egy gondos üzemeltetőnek. De elég nehéz két rendszergazdát találni, akik egyet
is értenek ezekben a ?triviális? intézkedésekben?
Tiszta vizet
lehet önteni a pohárba, ha a fenti kérdéskört egy-egy, pár oldalas anyagban
megpróbáljuk összefoglalni. A BIA (Business Impact Analyse) összefoglalja, hogy
cégünk üzleti folyamatait milyen informatikai folyamatok támogatják és milyen
következményei lennének egy adott támogató folyamat kiesésének. A DRP (Disaster
Recovery Plan) összegzi azokat a tevékenységeket, amikkel válaszolni tudunk a
szolgáltató rendszert érő negatív hatásokra, a BCP (Business Continuity Plan)
pedig a támogató folyamatok zavara esetén bevethető fogatókönyveket
tartalmazza.