Rövid póráz: digitális ellenőrző bevezetésének tapasztalatai a Piarista Gimnáziumban

Csanády Miklós <>
Piarista Gimnázium

Gimnáziumunkban 2001 óta fejlesztünk egy iskolai-portál rendszert. Diákok - iskola - családok kommunikációjának segítésére számos kisebb fejlesztést írtunk hozzá, részben diák-szakkörök bevonásával: fogadóóra jelentkeztetés, géptermi gépidő-foglalás, röpdolgozat-íratás, házi-feladat nyilvántartás, adatnyilvántartás, üzenetküldés, géptermi autentikáció.


Ez a rendszer 2008 tavaszán új korszakába lépett: mostantól az érdemjegyeket is ezen keresztül adják a tanárok. Egy szintén szabad szoftverekre alapuló helyi fejlesztésű "osztályozó programot" összekapcsoltunk a már 7 éve működő portállal, és így egy integrált értékelő-rendszert tudtunk bevezetni iskolánkban. A tanárok számára 2008 szeptemberétől lett kötelező a digitális osztályzás használata. Az átállás ugyan jelentett némi plusz terhet a tanároknak, de az átlátható értékelési rendszer nagyobb odafigyelést tesz lehetővé a diákok felé, valamint a tanárok munkája is átláthatóbbá válik. A sumákolás lehetőségének kizárásával hamar segítséget kaphat a tanulási gondokkal küzdő diák, de a tanári munka egyenetlenségéről is árulkodhatnak jelek az igazgató számára. Ezzel az eszközzel nagyobb figyelmet kaphatnak a tényleges problémák, és oda jut a figyelem, ahol a baj gyökere van.

Ez a fejlesztés jó példa lehet arra, hogy az új hálózati lehetőségek hogyan segíthetik a humán értékek gyarapodását.

A rendszer bevezetésének emberi és technikai kérdéseit, a rá adott válaszainkat ismertetném, az így szerzett tapasztalatainkat kívánom megosztani.