Felsőoktatási műszaki digitális tananyagfejlesztés

Péterné Czakó Edit <>
INNOCENTER Közhasznú Nonprofit Kft.


A kor, amiben élünk megköveteli a modern IKT eszközök és technológiák alkalmazását a felsőoktatásban is. A közoktatásból kikerülő generáció hozzászokott a digitális tananyagok, a kooperatív módszertanok, a kollaboráció, köztük a WEB 2.0-ás eszközök alkalmazásához.

A felsőoktatás számára is kihívás, hogy a net-generáció figyelmét hogyan tudja magára vonni, hogyan tudja követni az általuk támasztott technikai követelményeket.

A TÁMOP 4.1.2-08/1/A pályázat keretében kiírásra került a ”Tananyagfejlesztés és tartalomfejlesztés különös tekintettel a matematika, természettudományi, műszaki és informatikai (MTMI) képzésekre” pályázat. Ennek keretében a Miskolci Egyetem Műszaki Földtudományi Alapszakon tananyagfejlesztést és korszerűsítést valósítunk meg.

Célunk az oktatási formának megfelelő, a pedagógiai célokat szolgáló, a technológiai lehetőségeket kihasználó, a hallgató és a tanár technikai felkészültségét figyelembe vevő digitális tananyag létrehozása.

Előadásomban az e-papír. az e-könyv, az e-tananyag és az e-oktatás (blended learning) fogalmát áttekintve szeretném bemutatni a tananyagfejlesztésünk folyamatát a tervezéstől a publikálásig. A lehetséges formai elemeket, a tananyagok szerkezetét, a kialakítás folyamatát, a rendelkezésre álló eszközrendszert, a feldolgozási folyamatot. Bemutatom a publikálás előtti és a publikálás utáni tananyagverziókat, illetve azt az oktatási portált, ami képes csak a tananyagok feladatok megjelenítésére is, de képes a teljes oktatási folyamatot kezelni a tanügyigazgatástól a kollaborációig. Alkalmas minden, a portált használó felhasználó tevékenységének tematikus naplózására, a rendszerben töltött idő mérésére tevékenységenként is.

A fejlesztés során a Műszaki Földtudományi alapszak 16 tantárgya készül el digitális tananyagként, melyek az alábbiak: