Komplex elektronikus tanulási környezet

Komló Csaba <>
Eszterházy Károly Főiskola

Az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézete és az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános Iskolája a 2009/2010 tanévtől egy egyedülálló pedagógiai, módszertani kísérletbe kezdett. A kísérlet során a gyakorlóiskola összes ötödikes osztálya egy új, elektronikus és interaktív tanítási környezetben kezdhette meg a tanévet, amelynek célja a hatékony digitális írástudás kialakítása. Ez azt jelenti, hogy a tantermeket projektorral, interaktív táblával és olyan IP kamerával szereltük fel, amely alkalmas a tanórák és a szemléltető prezentációk on-line, szinkron közvetítésére és archiválására. Az osztálytermekben a hagyományos asztali számítógépek helyett a 11 éves tanulók ClassMate PC-ket használnak.

A hallgatók elektronikus tanulás környezetének fejlesztése mellett elengedhetetlen az oktatók technikai és szellemi támogatása. Éppen ezért 2008-ban a főiskola minden oktatója személyes használatú laptopot kapott, illetve folytatódtak a szakmai továbbképzések, amelynek során az oktatók egy része megismerkedett az elektronikus tananyagfejlesztés alapjaival, a Moodle LMS rendszer és a Mahara elektronikus portfólió használatával.

2009 nyarán megkezdődött az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Iskola tanárainak a felkészítése. Ennek keretében az ötödik osztályban tanító tanárok az eszközök (CMPC, Interaktív tábla, reprezentáció) magabiztos használatának elsajátítására irányuló technikai és módszertani továbbképzésen vettek részt.

A kísérlet újdonsága véleményünk szerint abban rejlik, hogy a máshol külön-külön alkalmazott technikai és módszertani eszközök ebben az esetben együttesen kerülnek alkalmazásra, reményeink szerint megtöbbszörözve azok pozitív pedagógiai hatását.