A könyv, mint évszázadok óta szinte az egyetlen tudásközvetítő, teljesen
átalakul. A tartalom és az érték, mint bázis megmarad, de a formátum -
részben vagy egészben - megváltozik. A számítástechnika megjelenésével új
szöveg-elérési lehetőségek és olvasási platformok jöttek létre. Néhány éve
egy új olvasás-logisztikai fejlemény bontakozott ki: a nagy multinacionális
informatikai vállalkozások e-könyv-olvasó eszközök gyártásába kezdtek. Mára
ezek a szerkezetek az olvasás-kultúra részeivé váltak, milliószámra adják el
a kedvelt márkákat. Divatcikké vált az e-book, vagy az e-book-nak is
elfogadott tablet-számítógép. Az e-olvasó eszközök gyors terjedése
szükségszerűvé teszi az elektronikus könyv helyének meghatározását a
digitális kultúrában. Fennáll a veszélye ugyanis annak, hogy a konvergáló
műfajok fogyasztóért vívott harcában a könyv-szerűség értékrendjét és
tradicionális érték-közvetítő szerepét a képpel, videóval dúsított,
gyors-szövegekre alapozott mixek, rosszabb esetben meghatározhatatlan
identitású digi-csomagok vehetik át. Ma mindent e-book-nak minősítenek, ami
letölthető, monitoron követhető. Úgy gondolom, meg kell kísérelni
elkülöníteni a digitális műfajokat, még akkor is, ha nyilván lesznek
vitatható határvonalak. A szöveg-kupeckedést, tartalom nagykereskedést, text
disztribúciót nem vonhatjuk egy megítélés alá a hagyományos könyvkultúrából
szervesen kifejlődött digitális könyv-származékokkal. Találó kifejezést
használ az Espresso Book Machine, a Xerox POD (Print on Demand)
nyomtató-automatájának leírása: a cél az új könyv-környezetben a könyvtári
minőség. Az e-könyv jellemzőiről több könyv és publikáció is megjelent az
elmúlt időszakban, ezek rövid ismertetése és elérhetősége mellett, bemutatom
a saját e-book kalauzomat is. A könyv első változata (print) 2010
októberében jelent meg, ezt követte a digitális verzió 2010 novemberében. Az
új, bővített kiadás 2011 áprilisában várható.
Angol összefoglaló: Many authors have already published on the situation of
electronic book-culture in Hungary in printed, as well as digital format.
Beside presenting these I will also introduce my own e-book guide, the
differences between the digital and the print edition, and the consequences
that can be drawn from the impact of the two editions. My exposé highlights
that culture created from digital platforms can only be interpreted within
the context of traditional culture. The research of the dimensions of the
Googletenberg-galaxy have only begun, even though the world of books is
changing at a rapid pace.