Az elektronikus hitelesség vizsgáztatási tapasztalatai

Erdősi Péter Máté <>
Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség

Az előadás a különböző elektronikus aláírási oktatások vizsgáztatásainak tapasztalatait mutatja be, három szempontból:

  1. vizsga iskolai érdemjegyekért
  2. vizsga akkreditált tanártovábbképzési program részeként
  3. az új ECDL modul vizsgáztatás műszaki háttere


A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) támogatásával létrejött Tanári Kézikönyv és Tanmenetek kipróbálására sor került 2010-ben. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a diákok minden nehézség nélkül képesek elsajátítani az elektronikus aláírás technikai elemeit, de általános iskolában még további nehézségek vannak az elméleti háttér megismerésével kapcsolatosan.

2010-ben több helyszínen elindult az ISZE (Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete) vezető oktatók, informatika tanárok továbbképzése abból a célból, hogy képesek legyenek tanítani az elektronikus hitelességi technikák alapvető formáit a graduális képzésen belül és kívül.
Ennek érdekében egyrészről kialakult a továbbképzés módszertani háttere, másrészről a képzés lebonyolítási struktúrája, mely a MELASZ aktív támogatásával működik. A tanárok a továbbképzés során mind az elméleti, mind a gyakorlati ismeretekkel megismerkednek, számos programot használnak és több aláírásfajtát készítenek el és hasonlítanak össze a képzés ideje alatt. A tanfolyam végére képesek lesznek egy önálló óravázlat összeállítására és egy vizsgafeladatsor megoldására, mely 10 elméleti és 8 gyakorlati kérdésből áll. Az eddigi tanfolyamok tapasztalatai szerint a tanárok számára ezek az ismeretek az újdonság erejével hatnak, de rövid idő alatt képessé válnak az új ismeretek oktatására, amihez éles,személyes aláíró tanúsítványt is kapnak az ismertetett eszközökön túlmenően.

Ezt követően néhány szó esik az ECDL Elektronikus Hitelesség, Elektronikus Aláírás modul vizsgáztatásának hátteréről. Alapvető igényként fogalmazódott meg, hogy a vizsgáztatás legyen platformfüggetlen, egyszerű és könnyen adaptálható minden vizsgaközpont számára. A szakmai támogatást itt is a MELASZ nyújtotta. A vizsgakérdésekből milliárdon felüli vizsgasor állítható össze, a vizsgáztatás egyedisége tehát biztosított. A vizsgázóknak számot kell adniuk elméleti és gyakorlati tudásukról is, a súlypontot a gyakorlati ismeretekre helyezve. A 9 millió európai ECDL-vizsgával rendelkező bizonyítja az európai népességben az informatikai írástudás százalékos arányú szükségességét és létjogosultságát, ezért ez a vizsga várhatóan kiemelkedik majd a többi közül az e-világban általánosan szükséges jellege miatt. Az előadás a kialakított műszaki hátteret ismerteti főbb vonalakban.

Végezetül elfilozofálunk arról, hogy milyen változások jöhetnek létre az elektronikus hitelességi tudás széleskörű elterjedésének megvalósulásakor a magyar és az európai információs társadalomban.