Online videotárak az oktatás-kutatás szolgálatában

Szűcs Viktor <>
SZTE Egyetemi Könyvtár

Előadásomat egy, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara és az SZTE Egyetemi Könyvtár által közösen megálmodott, a bölcsészhallgatók számára kötelezően teljesítendő kurzus tapasztalatai és a kurzus által támasztott kihívások ihlették.

Mit tehet egy oktató, ha az előadásokra a teljes hallgatói létszám töredéke jár be?

A válasz nem is olyan egyszerű és sokkal messzebbre visz, mint elsőre gondolnánk.

Az alábbi kérdésekre próbálok válaszokat keresni előadásom során.


Merre?


Milyen megváltozott hallgatói szokásokkal kell számolnia egy oktatónak?

Milyen új oktatási módszerek állnak rendelkezésünkre, feleletként az új kihívásokra? (Kitekintés a konnektivizmus felé)

Milyen online videómegosztó eszközökből válogathat egy oktató, vagy kutató, ha előadását elérhetővé szeretné tenni az Interneten keresztül?

Van-e szükség szemléletváltásra?

Szimbiózis, hibridmegoldások


Mivel?


Kereskedelmi, tucatmegoldások: Youtube és társai (Vimeo, Dailymotion, Ning, Metacafé, Myspace, Yahoo)

Mi a fő probléma a Youtube-bal?

Ustream és Myshowroom.tv (félúton a Videotorium felé)

Igényes, tudományos videó-tartalomszolgáltatók: Youtube.edu, Videotorium

Mitől olyan jó a Videotorium?


Mit?


Hogyan tudja támogatni a hagyományos oktatást, vagy a levelezős konzultációt egy-egy online videómegosztó szolgáltatás?

e-learning, tanfolyam

Élethosszig tartó tanulás, e-portfolió

Intézeti tudásmenedzsment, belső továbbképzések


Mit tudjon?


Hozzáférés bárhonnan, bármikor

Biztonság

Igényesség

Jó visszakereshetőség (címkézés, tezaurusz)

Beágyazhatóság

Visszacsatolás biztosítása

Közösség, megosztás


Melyiket válasszam?


Ustream, Myshowroom.tv kontra Videotorium

Ustream, Myshowroom.tv:

Videotorium: a „miénk”

Kéz a kézben: adaptív választás, azaz a cél szentesíti az eszközt.


Hogyan?


Intézményi akarat

Eszközök beszerzése

Felhasználóképzés (oktatók)