A
nyomtatott könyv elterjedésével a Gutenberg-galaxis forradalmian változtatta
meg az információ terjedését, az információhoz való hozzáférést és az olvasási
szokásokat. A nyomtatott galaxis egyeduralmának később nagy kihívója lett a
Neumann-galaxis, mely, többek között, a tér és idő korlátait is lebontotta az
információ és az ember között. Megkérdőjeleződnek-e az e-információ eljövetelével
a Gutenberg-galaxis olvasási szokásai? Milyen új jelenségeket (pl. a funkcionális
analfabetizmus) hoz az e-galaxis és mit kezdhetünk ezekkel? Nem csak az olvasni
tudás színvonala, hanem az olvasási tevékenység kedveltségi foka is egyre
csökken – hogyan jelentkezik ez a legújabb generációknál, melyek már a
„digitális bennszülöttek” jellemzőivel rendelkeznek? A Gutenberg- és a Neumann-galaxis
felismerhető olvasási szokásaiban milyen olvasói típusokat különböztetünk meg,
és vajon párhuzamos és/vagy ellentétes befogadási mintákat produkál a
nyomtatott és az e-információ? Esetleg kölcsönhatás is felfedezhető közöttük? A
válasz(ok)hoz az információ befogadóját kell szemügyre vennünk, legfőképpen
azt, hogy vannak-e itt és miben állnak a generációs váltások?