Felsőoktatási digitális tananyagok publikálása NetLEARN alapon

Péterné Czakó Edit <>
INNOCENTER Közhasznú Nonprofit Kft

Az UMFT I-II. és az Új Széchenyi terv lehetővé tette a felsőoktatási intézmények számára digitális tananyagok fejlesztést Uniós támogatás felhasználásával. De vajon ezekkel a produktumokkal megvalósultnak tekinthető az elearning típusú oktatás? Vagy vannak egyéb tényezők, amelyek teljesülése nélkül nem beszélhetünk elearning minőségről?
Az oktatás modernizálására, a fejlesztések során születő korszerű tananyagokra egyre nagyobb igény mutatkozik hallgatói oldalról is. A tananyagokhoz kapcsolódó oktatásmódszertani megújulások elkezdődtek a felsőoktatásban. Ma még a statikus tartalmak létrehozása és egyszerű online közzétételük a tipikus, de egyre több oktató ismeri fel, hogy újragondolt pedagógia nélkül minőségi változás nem várható. Ehhez arra van szükség, hogy a digitális tananyagfejlesztések során a hangsúly a modern pedagógiai eszköztárat tudatosan alkalmazó, az adott médium technikai adottságait kihasználó, a tanulók eszközhasználati szokásaira építő interaktív tananyagokra és kiemelten a tananyagok oktatási gyakorlatban történő innovatív használatára helyeződjön.
A digitális tananyagok különböző formátumokban készültek és eltérő képességű platformokon jelennek meg. Előadásomban bemutatásra kerül egy SCORM szabvány szerint készült tananyag, egy OCW kurzus és az általunk használt NetLearn rendszerben fejlesztett tananyag közötti különbségek. Be szeretném mutatni a felsőoktatási intézmények körében ingyenessége miatt közkedvelt Moodle oktatási keretrendszer és a NetLearn tananyagmegjelenítése, a tananyagok használatával kapcsolatos funkcionalitások közötti eltéréseket, a közös vonásokat és különbségeket a hallgatói előmenetelek nyomon követésében, a személyre szabhatóság lehetőségeit, az ütemezett tanulás támogatását, az elektronikus vizsga lehetőségét, kommunikációs lehetőségeket a hallgatók, hallgatói csoportok és oktatók között.