A magyar önálló bírósági végrehajtók 2009 óta kommunikálnak elektronikus aláírást használva elektronikus formában a pénzintézetekkel az adósok vagyonának felkutatása ügyében, és folyamatban van a végrehajtást kérők bevonása is az elektronikus kapcsolattartásba. A rendszerhez való kapcsolódás érdekében más intézmények is tettek lépéseket.
A sikeres, és nemzetközi viszonylatban is példaértékű,
elektronikus aláírás alapú rendszer működését immáron jogszabályi háttér is
garantálja. A 2011. december 13-án elfogadott Végrehajtói törvény módosítása
definiálja a „végrehajtási iratok elektronikus kézbesítési rendszerét”,
amelynek a használatát kötelezően előírja például a pénzintézetek számára. A
törvényi megerősítésnek köszönhetően tovább szélesedhet a rendszerbe bekötött intézmények
száma.
A törvény rendkívül jól átgondolt, a kisebb pontatlanságoktól eltekintve elmondhatjuk, hogy tartalmazza a jól használhatósághoz és a biztonsághoz szükséges fontosabb előírásokat. Előírja, hogy a hitelesség bizonyítása érdekében elektronikus aláírást – és időbélyeget – kell használni, míg a bizalmasság garantálása érdekében a titkosítás alkalmazása szükséges. Kitér nemcsak a kézbesített iratok, hanem a bizonyítékelemek (tértivevény, feladóvevény) megőrzésére is. Praktikusan az elektronikus kézbesítés esetében is meghatározza a kézbesítési vélelem beálltának feltételeit. Rendelkezik arról, hogy a papír alapon rendelkezésre álló iratok is küldhetőek legyenek az elektronikus kézbesítési rendszeren keresztül.
A végrehajtási iratok elektronikus kézbesítési rendszerére vonatkozó előírások 2012. július 1-től lépnek hatályba.
Előadásomban ismertetem az új végrehajtói törvény elektronikus kézbesítéssel kapcsolatos előírásait. Valamint bemutatom a jelenleg működő kézbesítési rendszer főbb jellemzőit – a részt vevő felek körét, a felhasználási területeket, forgalmat stb. –, és a következő időszakban várható fejlődési irányt.