Naviga - rendszer az elektronikus információforrások tárolására, kezelésére és elérésére a hozzáférésre jogosult felhasználók számára

Békési Beáta <>
Suweco Cz

A Naviga egy szofisztikált, az elektronikus információforrások elérésére és kezelésére kialakított eszköz, amely a hozzáférésre jogosult felhasználók számára teljesen új lehetőségeket nyújt a szimultán adatbázis-lekérdezések terén. Egyszerű és kényelmes hozzáférést biztosít az elektronikus információforrásokhoz (folyóiratok, könyvek, enciklopédiák stb.), s mindezt egy közös felületről, a hatályos licencszerződések feltételei szerint.

A Naviga hozzáférést kínál a felhasználók számára egy jól áttekinthető felhasználói webfelülethez, valamint lehetővé teszi a kiadók külső információforrásainak standard (Z39.50, SRW, SRU) vagy szabadalmazott protokollok általi, illetve a könyvtár belső információforrásainak, mint például a digitális archívumok, szürke irodalom archívuma vagy más hasonló adatbázisok csatlakoztatását is.

A Naviga egyetlen hozzáférési pontba integrálja az elektronikus információforrásokat, mégpedig a lokális adatbázisokban található, közvetlenül a rendszergazda által kezelt belső referenciákat és a választható konnektorokon keresztül elérhető külső információforrásokat is. A szolgáltatás támogatja a PQF, RPN, CQL lekérdezőnyelveket és együttműködik a Linux és Solaris operációs rendszerekkel.

Mivel a rendszer egy belső adatbázisba menti el a felhasználók adatait és hozzáférési jogait, lehetőség van a felhasználók valamilyen külső szerveren (pl. LDAP), esetleg adatbázison keresztül történő hitelesítésére is.

A Naviga lehetővé teszi a hozzáférhető források tartalma szerinti, tematikus gyűjteményekre és tudományágakra való osztályozást, ugyanakkor a kiadók neve szerinti rendszerezést is. Ilyen módon megkönnyíti a felhasználók számára a publikációk közötti eligazodást.

A Naviga egyszerű és részletes teljes szövegű keresést is kínál. Különböző kritériumok szerint lehet rákeresni a kívánt információra, pl. a kiadvány címe, a kiadó neve, a tudományág, a szerző neve, az ISSN/ISBN, a kulcsszó stb. alapján, valamint ezek tetszőleges kombinációja is megadható. A föderatív keresés a kiadók feltételei szerint, az általuk megengedett mélységig történhet. Minden adatban egyszerre, gyorskeresés módban keres a rendszer, ezáltal lehetővé teszi a klaszterizációt, melynek célja a terhelés elosztása és a minél magasabb szintű elérhetőség biztosítása.

A Naviga standard eszköze a szolgáltatások kusztomizációja a felhasználók és könyvtárak számára egyaránt. A felhasználói profil lehetőséget ad saját lista létrehozására, amelyen csak a felhasználó által preferált címek szerepelnek, illetve az egyes keresések elmentését is lehetővé teszi. Az intézmények igényeiknek megfelelően alakíthatják a Navigát, sőt a saját rendszerükbe is beépíthetik.

A Naviga szolgáltatásai közé tartozik a lokális adminisztráció is, amely elsősorban az új források hozzáadására, az új felhasználók regisztrálására és aktiválására (előre meghatározott, korlátozott időszakra is), valamint az egyes felhasználók hozzáféréseinek beállítására szolgál. Az utóbbi magába foglalja a jogosultsági szintek meghatározását is, ami a felhasználói szerepkörök megkülönböztetésével van összefüggésben. A felhasználóknak csak egy regisztrációs űrlapot szükséges kitölteniük, amely a könyvtár által megkövetelt alapvető adatokat tartalmazza, illetve el kell fogadniuk a licenc feltételeit. Az elküldött kérelem megjelenik az adminisztrációs felületen, ahol az adminsztrátor aktiválja az új felhasználót, s erről e-mailben is értesíti. Az adminisztráció keretén belül egyedi és tömeges automatikus üzentek is küldhetők a felhasználóknak.

A bejelentkezett felhasználók számáról, valamint az egyes források használatáról készült, a kiadók illetve a címek szerint csoportosított standard formátumú statisztikák biztosítása magától értetődő.

 

A Naviga egyetlen hozzáférési pontba integrálja az elektronikus információforrásokat, mégpedig a lokális adatbázisokban található, közvetlenül a rendszergazda által kezelt belső referenciákat és a választható konnektorokon keresztül elérhető külső információforrásokat is. A szolgáltatás támogatja a PQF, RPN, CQL lekérdezőnyelveket és együttműködik a Linux és Solaris operációs rendszerekkel.

Mivel a rendszer egy belső adatbázisba menti el a felhasználók adatait és hozzáférési jogait, lehetőség van a felhasználók valamilyen külső szerveren (pl. LDAP), esetleg adatbázison keresztül történő hitelesítésére is.

A Naviga lehetővé teszi a hozzáférhető források tartalma szerinti, tematikus gyűjteményekre és tudományágakra való osztályozást, ugyanakkor a kiadók neve szerinti rendszerezést is. Ilyen módon megkönnyíti a felhasználók számára a publikációk közötti eligazodást.

A Naviga egyszerű és részletes teljes szövegű keresést is kínál. Különböző kritériumok szerint lehet rákeresni a kívánt információra, pl. a kiadvány címe, a kiadó neve, a tudományág, a szerző neve, az ISSN/ISBN, a kulcsszó stb. alapján, valamint ezek tetszőleges kombinációja is megadható. A föderatív keresés a kiadók feltételei szerint, az általuk megengedett mélységig történhet. Minden adatban egyszerre, gyorskeresés módban keres a rendszer, ezáltal lehetővé teszi a klaszterizációt, melynek célja a terhelés elosztása és a minél magasabb szintű elérhetőség biztosítása.

A Naviga standard eszköze a szolgáltatások kusztomizációja a felhasználók és könyvtárak számára egyaránt. A felhasználói profil lehetőséget ad saját lista létrehozására, amelyen csak a felhasználó által preferált címek szerepelnek, illetve az egyes keresések elmentését is lehetővé teszi. Az intézmények igényeiknek megfelelően alakíthatják a Navigát, sőt a saját rendszerükbe is beépíthetik.

A Naviga szolgáltatásai közé tartozik a lokális adminisztráció is, amely elsősorban az új források hozzáadására, az új felhasználók regisztrálására és aktiválására (előre meghatározott, korlátozott időszakra is), valamint az egyes felhasználók hozzáféréseinek beállítására szolgál. Az utóbbi magába foglalja a jogosultsági szintek meghatározását is, ami a felhasználói szerepkörök megkülönböztetésével van összefüggésben. A felhasználóknak csak egy regisztrációs űrlapot szükséges kitölteniük, amely a könyvtár által megkövetelt alapvető adatokat tartalmazza, illetve el kell fogadniuk a licenc feltételeit. Az elküldött kérelem megjelenik az adminisztrációs felületen, ahol az adminsztrátor aktiválja az új felhasználót, s erről e-mailben is értesíti. Az adminisztráció keretén belül egyedi és tömeges automatikus üzentek is küldhetők a felhasználóknak.

A bejelentkezett felhasználók számáról, valamint az egyes források használatáról készült, a kiadók illetve a címek szerint csoportosított standard formátumú statisztikák biztosítása magától értetődő.