Táblagépek elméleti és gyakorlati alkalmazása a közoktatásban

Racskó Réka <>
Eszterházy Károly Főiskola

Varga Tamás <>
Eszterházy Károly Főiskola



A tanulók többsége napjainkban már rendelkezik hordozható számítógéppel, mobiltelefonnal (okostelefonnal) és a tengerentúlon a táblagépek (tabletek) is egyre nagyobb arányban jelennek meg. A mobilkommunikáció elterjedésével a tanulók oktatási eszközökkel kapcsolatos igényei is változóban vannak.

E jelenségek hatására egy új pedagógiai modell is formálódik, amelynek keretében a tanulók a privát életükben már megszokott eszközökön dolgozhatnak, kialakítva ezzel a személyre szabott tanulási környezetek (Personal Learning Environment-PLE) új aspektusát. A BYOD („Bring Your Own Device)”, azaz a „Hozd Magaddal a Saját Eszközöd” szemlélet arra épül, hogy a tanulók tanulás közben is végezhetnek személyes tevékenységeket és szabadidejükben is tanulhatnak, azaz maguk osztják be az idejüket, amely hozzájárulhat a tanulással szembeni pozitív attitűd kialakításához.

Az új eszköz, a tananyag, a curriculum szempontjából is megújulást kívánt. Az idei év januárjában indult pilot-projektünk az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskolájában a nyolcadik osztályos teljes tananyag (12 db) a Nemzeti Tankönyvkiadó tananyagaiból iBook kompatibilis tananyagot fejlesztünk, kiegészítve interaktív feladatokkal, tesztekkel.

A táblagépeken egyedülálló fejlesztésről van szó, hiszen akkreditált tankönyvcsalád még nem készült hazánkban ilyen formában. Az idei tanévben a gyakorlatban is kipróbálásra kerülő tankönyvek multimédiás elemeit (videó, 3D objektum) és önellenőrző, illetve tesztkérdéseit azok a pedagógusok dolgozták ki, akik majd tanítani fognak belőle egy pilot keretében. Az alkalmazás minden lehetőségét kihasználták a fejlesztők.