Repozitóriumok: tartalom, kompatibilitás, hatékonyság, minőség

Czeglédi László <>
Eszterházy Károly Főiskola



Nyomon követve a jelenleg zajló hazai folyamatokat és tevékenységeket, időszerűnek látszik a repozitóriumok problémáinak vizsgálatát. A téma feltérképezése szükséges, egészen a fogalmi háttér tisztázásától a megvalósításig. Az Eszterházy Károly Főiskolán – más intézményekhez hasonlóan – megindult egy intézményi repozitórium kiépítése, azonban ennek során számos tisztázatlan kérdésbe ütköztünk. Ezek megválaszolását vagy éppen megvitatását a szakma részéről fontosnak és főként aktuálisnak gondolom.

Az említettekhez jó alapot szolgáltat, hogy a következő hónapokban készülünk az épülő repozitórium tesztelésére, felhasználói vélemények és szoftveres tesztelés alapján. Elsősorban a repozitórium szolgáltatási funkcióját emeljük ki, amelynek alapfeladata az online hozzáférhetőség sokoldalú, kreatív és interaktív kidolgozása. (Ebben az esetben az online hozzáférhetőség a szellemi tulajdonjogokkal kapcsolatos kérdések rendezése mellett a digitális tartalmak kereshetőségét, felhasználhatóságát, valamint a velük végzett munka támogatását célzó szolgáltatások összességét jelenti.)

A repozitóriumokban – legalábbis a mi esetünkben – a tervezett szolgáltatások három részfeladatra bonthatók. Elsődleges feladat: hatékonyabbá tenni az oktatói, a tanulói és a kutatási tevékenységet a digitális repozitórium és más portálelemek integrálásával. A következő az oktatás−tanulás támogatása a hagyományos könyvtári szolgáltatások egy részének elektronikus környezetbe integrálásával. A harmadik feladat pedig a nyilvános könyvtári feladatok elektronikus támogatása, az információhoz való hozzáférés megkönnyítése széles körben a nagyközönség számára.

Előadásomban ezeket a kérdéseket kívánom bemutatni, illetve akár vitára bocsátani.