Ma Magyarországon a könyvtáros szakma neves képviselői közül is egyre többen osztoznak abban a felismerésben, hogy a könyvtár is – és egyre inkább – az információs piac egyik szereplőjévé vált. Ennek a – hangsúlyozottan – információs piacnak a kínálati oldala pedig a piaci verseny egyre öldöklőbb jeleit mutatja.
Vajon kellően felkészültek vagyunk-e az ezen a piacon való érdemi szereplésre, és ha nem, vagy nem eléggé, mit tehetnénk ennek érdekében?
Meggyőződésem szerint a jelen kor társadalmi, gazdasági, kulturális és technológiai kihívásaira egyaránt választ kell találni.
Jelen előadás az első részében egy elemzés formájában megkísérli csokorba szedni azokat a kérdéseket és gondolatokat, amelyek a fenti felvetéssel kapcsolatban felmerülhetnek. Második szakaszában bemutatja az információs piacon szereplő konkurensek által a jelenben és a közeljövőben alkalmazni kívánt módszereket és technikákat.
Végezetül a harmadik részében vázolja azt a megközelítést, amelyet a debreceni Méliusz Juhász Péter Könyvtár valósít meg, válaszként a feltárt folyamatokra.
A KÖNYVTÁR JÖVŐ program a célok elérésére öt kulcsszót jelöl meg:
„ÁR/ÉRTÉK ARÁNY” – HATÉKONYSÁG – PARTNERSÉG – KOORDINÁCIÓ – INTEGRÁCIÓ
Partnerségi pillérek:
Megyei közös kereső platform
Megyei közös helyismereti feltáró adatbázis építés
Megyei Elektronikus Dokumentumszolgáltató Rendszer
Megyei Közhasznú Információs Portál
Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer (KSZR) és Kistérségi mozgókönyvtári ellátás
Legfontosabb célkitűzések:
A Méliusz Könyvtár "ár / érték arányos" működésének megteremtése, legfőképp az "érték" oldal jelentős fejlesztésével,
a megye közkönyvtáraival és egyéb gyűjteményeivel teljesen új, akár országosan is modellértékű, többszintű hálózati együttműködés a közös megyei szolgáltató központ kiépítésére,
további közgyűjtemények (levéltár, múzeumok), valamint határon túli intézmények bevonásával ennek kiterjesztése (regionális szerepkör),
mindezzel a XXI. századi "információs piacon" az intézmény jelentős újrapozicionálása, nem csak a kultúra és a közművelődés terén.