A felsőoktatásban a Virtuális
Tanulási Környezetek (például a Moodle) a legcélszerűbb online eszközök a kurzusok támogatására, valamint a hozzáférés
és biztonság kezelésére. A Közép-Európai Egyetemen a Moodle 1.9.12 verzióját
használjuk és azt tapasztaltuk, hogy az alapvető funkciók
általában meglehetősen könnyen használhatóak mind a tanárok, mind a diákok számára. A Moodle azonban nem
jelent teljeskörű megoldást. Tartalomkezelésre,
és az alapvető aktivitások menedzselésére
(fórum, feladat) szinte tökéletesnek
bizonyult, de az online eszközök és multimédiás
tartalmak gyorsan fejlődő világában egyetlen VTK sem képes megfelelni az összes elvárható igénynek. Egyes funkciók hiányoznak, ezért külső
megoldások integrációja szükséges (mint például a
videoplatform vagy plágiumkereső
szolgáltatás). Más esetben, bár az eszközök
rendelkezésre állnak, időnként nem bizonyulnak eléggé felhasználóbarátnak (alapértelmezett filefeltöltés, wiki,
kvíz).
A bővítmények és az integráció nagyon praktikus
megoldások, de csak olyan helyzetekben megfelelőek,
amikor az általuk kiszolgált teljes
felhasználói bázisnak szüksége van rájuk, hiszen telepíteni kell őket, és
a felhasználói felületet teszik nehezen kezelhetővé.
Szerencsére egyes online megoldások kiegészíthetik a rendszert telepítés nélkül is. Ha el akarjuk kerülni a rendszer irreális összetettségét, becsatolhatóak olyan egyéb eszközök is, amelyeknél a hozzáférés-szabályozás lehetővé teszi az egyszerű megosztást is (linkkel). A legtöbb ilyen szolgáltatás ingyenes és regisztrálni csak a tanárnak szükséges, a diákok közvetlenül használhatják ezeket. Több ilyen praktikus eszköz is elérhető a Moodle kiegészítésére, mint például a Google Drive (fájlmegosztás, megosztott dokumentumok, nyomtatványok, naptárak), és más eszközök az ütemezéshez, és az együttműködés elősegítéséhez. Az előadásomban ezek közül az eszközök közül fogok néhányat bemutatni.