Felhasználóbarát szolgáltatások Moodle kurzusok kiegészítésére

Ács Gábor <>
Közép-európai Egyetem

A felsőoktatásban a Virtuális Tanulási Környezetek (például a Moodle) a legcélszerűbb online eszközök a kurzusok támogatására, valamint a hozzáférés és biztonság kezelésére. A Közép-Európai Egyetemen a Moodle 1.9.12 verzióját használjuk és azt tapasztaltuk, hogy az alapvető funkciók általában meglehetősen könnyen használhatóak mind a tanárok, mind a diákok számára. A Moodle azonban nem jelent teljeskörű megoldást. Tartalomkezelésre, és az alapvető aktivitások menedzselésére (fórum, feladat) szinte tökéletesnek bizonyult, de az online eszközök és multimédiás tartalmak gyorsan fejlődő világában egyetlen VTK sem képes megfelelni az összes elvárható igénynek. Egyes funkciók hiányoznak, ezért külső megoldások integrációja szükséges (mint például a videoplatform vagy plágiumkereső szolgáltatás). Más esetben, bár az eszközök rendelkezésre állnak, időnként nem bizonyulnak eléggé felhasználóbarátnak (alapértelmezett filefeltöltés, wiki, kvíz).

A bővítmények és az integráció nagyon praktikus megoldások, de csak olyan helyzetekben megfelelőek, amikor az általuk kiszolgált teljes felhasználói bázisnak szüksége van rájuk, hiszen telepíteni kell őket, és a felhasználói felületet teszik nehezen kezelhetővé.

Szerencsére egyes online megoldások kiegészíthetik a rendszert telepítés nélkül is. Ha el akarjuk kerülni a rendszer irreális összetettségét, becsatolhatóak olyan egyéb eszközök is, amelyeknél a hozzáférés-szabályozás lehetővé teszi az egyszerű megosztást is (linkkel). A legtöbb ilyen szolgáltatás ingyenes és regisztrálni csak a tanárnak szükséges, a diákok közvetlenül használhatják ezeket. Több ilyen praktikus eszköz is elérhető a Moodle kiegészítésére, mint például a Google Drive (fájlmegosztás, megosztott dokumentumok, nyomtatványok, naptárak), és más eszközök az ütemezéshez, és az együttműködés elősegítéséhez. Az előadásomban ezek közül az eszközök közül fogok néhányat bemutatni.