Feladatvégzés hatékonyságvizsgálata multitasking környezetben

Kvaszingerné Prantner Csilla <>
Eszterházy Károly Főiskola

Amennyiben a számítógépen elérhető alkalmazások és az internet adta lehetőségek összességét egy nagy, komplex elektronikus tanulási környezetnek fogjuk fel, úgy látható, hogy egy főfeladat elvégzésére mekkora befolyással lehet számos más feladatra való könnyű áttérési lehetőség, mely egyrészt elvonhatja a feladatát végző személy/tanuló figyelmét a főtevékenységről, másrészt kikapcsolódást, pihenést nyújthat számára.

A problémakör vizsgálatára egy micro-multitaskingos környezetet hoztunk létre, mellyel a valós számítógép és internet adta lehetőségrendszer került modellezésre, s melyben azt vizsgáljuk, hogy a főfeladat-végzésben mutatott teljesítményre miként hat a multitaskingos beágyazottság, továbbá akadályozzák-e vagy segítik az alternatív lehetőségek választása, azokban való elmerülés a főfeladat elvégzését. A vizsgálatban részt vevő alanyoktól azt kértük, hogy a feladatot a lehető leggyorsabban és legpontosabban végezzék el, figyelembe véve a monoton feladattípus sajátosságait. Felhívtuk figyelmüket arra, hogy az időszakos kikapcsolódási lehetőségekkel megszakítva a monoton feladaton nyújtott teljesítményüket akár növelhetik is, ezzel bíztatva őket a feladat időszakos és többszöri megszakítására. A vizsgálati személyek idejükkel szabadon gazdálkodhattak s szabadon választhattak a rendszer adta melléktevékenységek (képnézegetés, olvasgatás, játék, zenehallgatás) közül bizonyos szabályok betartása mellett.

Előadásomban a vizsgálatot magát, annak elektronikus környezetét s a vizsgálati eredményeket, tapasztalatokat és a pihenési módokat, „pihenési stratégiákat” szeretném bemutatni, mely tendenciák nagy valószínűséggel igazak a tanulók tanulási szokásaikra is valós környezetben.

Az ismertetett pilot kutatás projektjében lévő résztvevők: Soltész Péter (Eszterházy Károly Főiskola, Pszichológia Tanszék, petsol@gmail.com), Lőrincz Zsuzsanna (BME, GTK) és Kollányi Fruzsina (BME, GTK)