Az információs műveltség fejlesztése: A könyvtárak szemléletváltása és feladatai a 21. században

Varga Katalin Dr. <>
Pécsi Tudományegyetem

Az információs műveltség a 21. század tudástársadalmának egyik legfontosabb kulcskompetenciája. Ameddig nem ismerjük fel, hogy a fogalom sokkal többet jelent, mint csupán a digitális írástudást, nem fogja tudni betölteni a valódi feladatát. Az információs társadalom polgárait fel kell fegyverezni a megfelelő készségekkel, hogy le tudják győzni az információs túlterhelést és a manipulációkat. Az információs műveltséggel bíró egyén tudja, hogyan kell tanulni, hogyan szerveződik a tudás, hogyan kell megtalálni, rendezni és hasznosítani az információkat.
A téma nem új, különösen nem a könyvtáros szakma számára. Kelet-Közép-Európa országaiban azonban nem igazán van jelen sem a közoktatásban, sem a felsőoktatásban. Az oktatáspolitika számára csak a digitális írástudás problematikája ismert, nem akarják felismerni, hogy sokkal átfogóbb és összetettebb kompetenciákra van szükség a 21. századi túléléshez.
A Pécsi Tudományegyetem Könyvtár- és Információtudományi Intézete már 2006 óta az információs műveltség kutatására helyezi a hangsúlyt. Hallgatóink önálló szakirány keretében tanulják az információs műveltség fogalmát, oktatásának módszereit, a kritikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségeit, illetve a professzionális információkeresés módszereit. Igen sok szakdolgozat is készült már ebben a témában. Az a célunk, hogy olyan szakembereket képezzünk, akik nem csak rendelkeznek információs műveltséggel, de másokat is hozzá tudnak segíteni ennek a kompetenciának a megszerzéséhez.
Jelenleg a kutatási eredmények integrálása folyik. Célunk egy új információs műveltség modell kidolgozása, valamint azoknak az indikátoroknak a meghatározása, amelyek alkalmasak lehetnek a különböző társadalmi csoportok információs műveltségének mérésére, összehasonlítására. Magyarországnak is szüksége lenne egy biztos stratégiára és követelményrendszerre, amely segíthet a digitális megosztottság felszámolásában.