Nyílt online kurzusok tanulságai a szervezés és a motiváció tekintetében

Fodorné Dr. Tóth Krisztina PhD <>
PTE FEEK

A PTE FEEK 2013-ban induló tehetséggondozási programja keretében, más projektekkel együtt, két ingyenes, nyílt bevezető kurzust indított elektronikus formában, elsősorban érdeklődő középiskolásoknak. A koncepció szerint a kurzusok a karon folyó képzések egy-egy bevezető órájának tananyagát fedik le, és megfelelő tanulói aktivitás, illetve az adott követelmények teljesítése esetén teljes értékű egyetemi kurzusként ismertethetők el a kar képzéseiben. Ez a projekt, amelyet a tervek szerint továbbiak követnek majd, egy korai építőeleme nemcsak a kar, hanem az egyetem e-learning stratégiája megvalósításának, alulról jövő kezdeményezés formájában. A kar számára ez az első MOOC-hoz némiképp hasonló képzési elem, amely magán hordozza a kísérleti törekvések minden vonását, beleértve azok gyermekbetegségeit is.
A két kurzus vizsgálata, elsősorban a tevékenységi naplók, illetve a kurzusokhoz tartozó dokumentumok elemzése révén esettanulmányként jelentős tanulságokkal szolgál, elsősorban azok számára, akik a távtanulásról, illetve az elektronikus tanulástámogatásról konzervatív nézeteket vallanak, illetve a tanár, az oktató hagyományos szerepének újraértékelésével kapcsolatban bizonytalanok. A kurzusokban ugyanis a nagyfokú tanulói önállóság biztosítása mellett viszonylag alacsony arányú oktatói támogatással dolgoztunk, ami a jelen helyzetben nem bizonyult ideális megoldásnak. A kurzusok működésének végül megvalósult módja újra meg újra felveti a nyílt online kurzusok külső és belső motivációs tényezőinek kérdéseit, különös tekintettel az elektronikus környezet kialakításának aktivitást támogató jellegére, mind műszaki, mind humán értelemben.