ELDORADO – az országos könyvtári szolgáltatások megújuló rendszere

Dancs Szabolcs <>
Országos Széchényi Könyvtár

A pályázati vállalás* értelmében 2014. október végén szükséges felállnia annak a komplex digitális szolgáltatási rendszernek, amely nem csupán a nemzeti könyvtár, de – várhatóan – a teljes magyar könyvtári rendszer jövőjét jelentősen befolyásoló tényezőként, afféle kitörési pontként funkcionálhat a magyar könyvtárügy egésze számára. Az ELektronikus Dokumentumküldés Országos Rendszere, Adatbázisa és DOkumentumtára (ELDORADO) eminens célja a digitális tartalmak jogtiszta módon történő szolgáltatása, a kereskedelmi forgalomban nem kapható, a könyvtárak polcain elfekvő kiadványok digitális formában történő „újraélesztése” egy megújuló, a digitális társadalom kihívásaihoz igazodó jogi környezetben.

Az ELDORADO célja, hogy a különböző szerzői jogi státuszú dokumentumok digitális másolatait „mindent egy helyen” alapon („one-stop-shop”-szerűen), a felhasználói igények szerint („on demand”) szolgáltassa.5 E koncepcióból is következik, hogy a szolgáltatás fókuszában a felhasználó számára nehezen beszerezhető, kereskedelmi forgalomban nem kapható (out-of-commerce) kiadványok állnak.

Az átfogó katalógusok hiánya az e-könyvek kölcsönzésének, de általában az e-könyvtári szolgáltatásoknak egy lényegi akadálya. Ami az ELDORADO-t illeti, a tervezett szolgáltatás a magyar vonatkozásban leginkább átfogónak tekinthető MOKKA-ODR katalógusra épít.

Az ELDORADO a magyarországi könyvtári rendszer közös szolgáltatása.

Az ELDORADO egyik legfőbb erénye lehet, hogy infrastruktúrát szolgáltat a partnerkönyvtárak számára azáltal, hogy támogatja, illetve egységesíti a digitális másolatküldés folyamatait, beleértve a jogtisztázást.

Az ELDORADO kimondott célja, hogy a piacba ne, avagy csak serkentően, a gazdasági hasznosságot szem előtt tartva avatkozzon be.

Az ELDORADO célja a digitális tartalmak jogszerű szolgáltatása, a jogosulti érdekek maximális szem előtt tartása. Ennek fényében a jogosultak, illetve képviselőik maguk határozhatják meg, mely konstrukcióban, milyen díjszabás mellett kívánják az adott dokumentumot a rendszeren keresztül szolgáltatni, ha egyáltalán.

Az ELDORADO-t a különböző jogi és digitalizáltsági státuszokból eredő szolgáltatási és pénzügyi komplexitás jellemzi. A rendszerterv alapjául szolgáló üzleti modell hivatott a rendszert a maga összetettségében megragadni, feltárva a jogosultsági viszonyok, pénzügyi komponensek és jogszabályi lehetőségek (és korlátok) összefüggéseit, a rendszerelemek kapcsolatait és egymásra utalását.

A hazai digitalizálási projektek egy rendszerbe foglalásával az ELDORADO olyan országos hatókörű szolgáltatássá léphet elő, amely nagyban segítheti elő a könyvtári rendszer erőforrásainak hatékony felhasználását, valamint járulhat hozzá a nemzeti kulturális örökség fennmaradásához. Mindezt egy, az olvasói igények kiszolgálására optimalizált, korszerű szolgáltatási modell járulékaként, partnereinkkel szoros együttműködésben.

* TÁMOP-3.2.4.B-11/1 – “Tudásdepó-Expressz” – Országos könyvtári szolgáltatások bővítése, fejlesztése az oktatás és képzés támogatásának érdekében