Asterisk tapasztalatok Sopronban, a Nyugat-magyarországi Egyetemen

Németh Tamás <>
Nyugat-magyarországi Egyetem

2012 végén vezettük be az Asterisk rendszert Sopronban. A korábban is meglevő telefonközpontunk nagyszámó analóg (POTS) és zárt szabványú IP (Unistim) melléket valamint néhány digitális melléket kezel. Az Asterisk központ célja nem a régi központ teljes kiváltása, hanem párhuzamos működés, az új épületek ellátása nyílt szabványú (SIP) IP mellékekkel. A régebbi telefonközpont E1 felületen keresztül kapcsolódott a Telekom és az NIIF VoIP rendszeréhez, és saját maga döntötte el, melyik irányba küldei a kimenő hívásokat. Az új felállásban az alapvető forgalomirányítási feladatokat egy Cisco AS5350 gateway végzi. Ez a gateway a Telekom, az NIIF VoIP és a régi telefonközpont felé összesen öt E1 interfészen keresztül kapcsolódik, az Asteriskkel azonban SIP kommunikációt folytat. Ezen elrendezés lehetővé tette, hogy az Asterisk szerver E1 vagy bármilyen más vonali kártya nélkül, virtuális szerveren fusson. A rendszer összetettsége okán és tapasztalatok hiányában rendszerintegrátorral végeztettük el a hibrid telefonrendszer kiépítését.

Időközben átvettük a rendszer menedzselését, jelentősen optimalizáltuk a működését, és célul tűztük ki, hogy az Asterisket képessé tesszük a régi központ használatba nem vett vagy időközben felszabaduló zárt szabványú IP telefonjainak hibátlan felhasználó élményt nyújtó működtetésére, valamint egy softphone rendszer kiszolgálására. A softphone rendszert ingyenes multiplatform szoftverekkel valósítottuk meg oly módon, hogy megfelelő hangminőséget, felhasználóbarát kezelőfelületet, megbízható működést és elfogadható biztonságot nyújt akár a legszigorúbb tűzfal és NAT környezetben is. Előadásom nagy részében ezen két célkitűzés megvalósításának technikai részleteit ismertetem.